Bogoslovlje

говој моћи, не догоди или да се од њега не произведе. А то б и било као кад би казали да Бог може учинити да из природе троугла не следује да су његова три угла једнака двама правим угловима, или да из датог узрока не следује дејство, што je бесмислено, Да je Бог, веле они, створио све што je у његовом мишљењу, онда више ништа не би могао стварати, а то се по њиховом мишљењу противи свемоћи Божјој. Спиноза пак мисли да je јасно показао да je из највише Божје моћи или из његове бескрајне природе бескрајно произашло на бескрајне начине (in infinitis modis) или да увек следује истом нужногпћу. Зато je свемоћ Божја од вечности била активна и вечито ће остати у истој активности. 1 А баш по његовом схватању, вели Спиноза, свемоћ Божја je предстаљена као далеко савршенија. Противници чак, чини се, споре свемоћ Божју. Jep они су принуђени признати je Бог мисли бескрајно много, што се да створити, што je створљиво (infinita creablia), а шта Бог никад неће моћи створити. А то je по Спинози гледиште, од кега он не види бесмисленије и у већој противности с Божјом свемоћи (Dei omnipotentiae magis repugnans). Jep Божији разум и његова воља су потпуно (toto coelo) различии од нашег разума и наше воље. Воља Божја и његов разум су једно исто. Какав je однос Бога према свету одн. према појединим појавама? То je већ из досад реченога јасно. Бог je иманентан а не трансцендентан узрок свих ствари, т. j. Бог je у стварима а не изван или изнад њих (пошто je све у Богу и изван Бога нема ништа). Бог или сви атрибута Божји су вечни. Божја егзистенција и његова суштина су једно исто. Исти атрибути Божји, који изражавају (explicant) вечио биће Божје, изражавају у исто време и његову егзистенцију. Бог није само узрок да ствари почну егзистовати већ и да остану у егзистенцији (ut in existendo perseverent). Бог није само активни узрок (causa efficiens) егзистенције, већ и суштине ствари. Поједине ствари нису ништа друго до промене (промешьива стања, „надражаји“) или облици, преко којих се атри-

1 Quare Dei omnipotentia actu ab aeterno fuit et in aeternum in eadem actualitate manebit. Ib. Schol.

35

Религија Спинозина