Bogoslovlje

Ратско налази у животу (I, 27 — 8); затим у Сави „вьздвигь пр-ЬподобьиКи роуц'Ь свои на высотоу небесьноую моле се. {И, 211). Ове се речи односе на св. Саву приликом исцељења раслабљенога у Жичи. Кад je Сава чуо о смрти свога брата Стефана, молио се уздигнутим рукама „и горК вьздКвь роуцК свои кь вышьнгемоу..“ (Домен. 11, 258, в. још о подизању руку приликом мољеља 281 и 300 када je чинио молитву ради б} г ре на мору). Имамо и код Теодосија података о подизању руку. Кад je Сава уручио Симеуну поздрав од цара Алексија и казао му о дозволи за обновљење Хиландара „прКподобнКи роуцф свои кь Богоу благодаре вьздКвь“ (48). За време привифења Симеуна св. Сави у сну, овај одмах с рогозине , устане „и свКтло кь вышьнlемоу высоко роуцК вьздвижеть...“ (63, и даље 111, 154, 148). Према свему овоме може се закључити да je молитвеност у XIII в. често била пропраћена дизењем руку к небу. в) Падање на колена. „Аз’же падь ннць на прКчьтноую ногоу его,“ 1 пише Сава да je сам учинио пред Симеуном, кад га je овај благословио са смртног одра (167). Стефан пише о себи, да je добивши писмо од Симеуна, у коме га овај позива да помогне обновљење Хиландара „вьставь сь престола свогего падь ниць на земьлю, ..“ (14; ср. Домен. I, 62)..„...и поклони господеви колКнК свои доушевьнК и тКлесьиК, сьтворь молитвоу . .“, каже се за св. Саву кад се одлучио на постриг (Домен. 11, 126). Кад je св. Сава пошао на обновљење манастира Хиландара „прКклонивь же колКнК свои доушевьнК и гЬльсьнГ, и сьтворивь молитвоу .(Домен. И, 164; види још о преклоњењу кољена 163, 272). Из Ватопеда, по Теодосију, св. Сава je пошао на обилажење Св. Горе, и кад je дошао на Атон „колКнаклашание же и обноштно стогаше и мнсегы люлитвы сеть гльбости срьдьца кь Богоу прКдьлагаеть ..“ (22 —3). г) Стоj aњ е. Стојање се помиње, како приликом богослужења, тако исто и за време обичног мољења. Кад je Сава известно Симеуна да je старац дозволио да обнове манастир, Симеун „едва сыномь подьеть вьздвиже се, и симь шко жьзломь

1 Падање на ногу оному од кога се тражн благослов или опроштај налазимо још на једном месту, а то je кад су разбојници срели Саву с хљебовима које je делио светогорским калуђерима .падоше Iемоу на ногоу и благословени!а прошаахоу...“ (Домен. 11, 136). Али како je овај падање другоме на ногу вршен не можемо реНи?

64

Богословље