Bogoslovlje

стиру св. Јована Богослова „и вьзираюштоу Iемоу на светьпе страсти“ (305) Из Египта камо je Сава дошао на другом путовању, султан даје њему пратњу до Горе Синајске, и када je дошао у цркву подигнуту на месту где je Мојсије видно купину која гори а не сагорева „идеже и до дьньсь игереи боси слоужеть светоую литоурьгию 1 ,.. самь на мЪстЬ томь слоуживь пр-Ьдь Господьмь светоую литоурьгию тГмьжде образомь..“ (ibid· 313, ср. Теод. 192-3). Теодосије карактеришући младост Савину каже како je „вь црькви по вьсе слоужбы не л-Ьнит се стоати“ (5). Даље по Теодосију односно богослужења да поменемо ово; на годишњи помен св. Симеуна, Сава je украсио цркву „вьсачькыимь блапжЬшемь и гробь светло оутворивь, и бывшоу навечерш пометна ■фдлмскаа оузаконгеша...“ и даље овде налазимо потврду да се богослуженье вршило на српском језику, али одвојено за Србе „азь оубо отьче по своему гезыкоу сь своими братнами вьсхождоу оутрьшаа славослов'на на ш'ргоу сьврьшити;..“ рекао je Сава Светогорском проти. Ове речи нама сведоче, да иако je Хиландар био српски манастир, да се у њему није још вршило богослужење на српском језику, јер да je икада пре вршено свакако би и овом приликом кад je био празник св. Симеуна српског светитеља и ктитора овог манастира (70-1) 2 . За време точења мира у Студеници док je св. Сава вршио литургију, настала je велика узбуђеност и плач код присутних, тако да св. Сава, мноьш бо оумилшшемь вьноутрь светаго жрьтьвника и сам оугЬшшаше се... немошти емоу по вьзгласити людемь..“ (87). Сава je за време игуменоваша у Студеници „црьквамь по чиноу славословн'емь и ц-Ьшемь оуставлшше прЪдааша вса гаже вь светЪи гор'Ь навыче... (ibid. 96), А кад се вратио са свога првог путовања дошавши у Студеиицу, светоую же божьствноую по сихь слоужбоу сьвршивь и светыихь и бошзньныхь Христов-Ьхь таинь приемникь бывь...“ (ibid. 173)1 Приметити je да Теодосије много мање него Доментијан говори о посећивању Савину појединих цркава по Палестини, па разуме се и о вршењу богослужења тамо. Осим наведеног места богослуженьа на Синајској Гори, говори ce joui

1 Због речи које je казао Бог Мојсију (II Mojc. гл. 3. ст. 5).

3 Истина код Саве имамо доказа да су опело над Симеуном вршили и Срби (внди код опело).

69

Литургички материјал у старим српским биографијама XIII века