Bogoslovlje

Савина у Александрии „и сама исповТдавыпа се дроугь дроугу“ (Домен. И, 308). Као што je познато архијереји се сами исповедају један другоме. С претпоставком да се једно место односи на помазивање болесног јелеосвећење, ми ћемо га овде навести иако нам не може бити дозвољено да тврдимо тачно да je тајна јелеосвећења том приликом свршена. Реч je о раслабљеном у Жичи, кога je нашао св, Сава у пољу, ставио га у своју мантију и с ученицима донео у цркву „и пр-Ьдь Хрютовомь иконою поставлшеть, иже врачь доушамь н тТломь...“ Ту je св, Сава остао с њим у цркви деле ноћи и „вьсеноштнымь сгогашемь на землю..“ и даље се говори како га je својим сузама „I3KO нТкыимь врачевьскымь помазашемь..“ помазао. (Теод, 98-9). А када су чули о подизању раслабљенога, многи болесни су долазили к њему „сонь же на когождо ихь вьзлагае роуцТ молитвою исцТлшше миромь светыимь есть светыихь его моштеи (св. Симеуна) помазовааше,..“ (ibid. 100-1). Побратимство. Јасан доказ налазимо код Теодосија да je у нашој средњевековној цркви вршено побратимство као црквени богослужбени чин 1 . Побратимство je вршено измену Стефана Првовенчанога и Стреза. Стрез je после смрти Калојована био гоньен и он се склони код Стефана. Бојећи се да га Стефан не изда, тражио je од њега да му положи заклетву и даље „светыимь еуаггелlемь 2 неподобнаго того брата себТ сподоблюеть,. (105). За Стреза кад je напустио Стефана и постао његов непријатељ, Теодосије каже да .Деуаггелское братотворенТе прТобидТвв“ (107).

ОСВЕЋЕЊЕ ВОДЕ

О освећењу воде од стране св. Саве говори се код оба његова биографа. Прво место код Доментијана односи се на Савино освећење воде ради оздраввења његовог брата Сте-

1 П. СреНковиН je у .Гласнику српског ученог друштва' књ. 63., стр. 273—287, изложио два стара наша рукописа под насловом „Чннь братотворенню", али без дуб.ъега проучавања.

2 УЈнашем народу каже се за побратиме, да су се побратн.мили „на крст и на књигу“, или .на крст и јеванђелије“, разуме се само у оном случају кад je побратимство црквом благословено за разлнку од обичног noepaTUMCTBi, којега такође има у нашем народу.

74

Богословље