Bogoslovlje

Упетој глави (стр. (83—115.) писац расправља о моралним темељима друштвеног живота по Христово] науци. Христос не одваја човека од других људи, већ га увек посматра, као самосталну и слободну личност, која живи и ради у породици и друштву. Зато љубав и самопожртвовање у односу према другим људима Он признаје гао основ и подлогу сваког породичног и друштвеног човечијег живота. Глава шеста (стр. 115, —135.) прикезује прави однос хришћанског моралног учења према културном животу садашњег друштва, како га замишља аутор. Начелну идеју ове дубоко интересантне и најоригиналније главе сачикьава мисао о томе, да и ако нису у времену земаљског живота Господа Исуса Христа постајала социјална питања садашњице, због чега њах Христос и не студира и не решава у своме моралном учешу; али пак ово последње, као апсолутно, универзално и вечно у својој суштини, може и мора да служи основном базом за решавање т. зв. „проклетих питања“, којима се креће савремена цивилизација. Аутор од своје стране даје неколико лепих примера решавања ових питања поглавито на основу јеванђелских прича Господа Исуса Христа. Изложени на француском језику закључак (стр. 135 до 139) садржи у себи кратки резиме главних мисли целе расправе. Аутор ове књиге није неки новајлија у бугарској богословској књижевности о хришћанском моралу. Њему припадају 1.) чланак под насловом: „Социалниятъ въпросъ на нравственото учение на Исуса Христа“ (Годишньак на Богослов. Факултетъ т. V. 1928, год.) и 2.) кгьига; ~Идеята за спасението и нейната нравствена страна“, која je раније била наштампана у истом Годиш. на Богосл. Факултетъ књ. VIII 1931 г. Расправа, коју сада прегледамо, несумњиво сведочи о темељној ерудицији писца. Последњи приказује нарочито опширно познанство са руском морално-богословском литературой. За жаљење je пак у овом случају, што je он не спомиње у броју својих помоћних срестава, те je несумњиво да се и није служио таквим монументалним радовима о хришћанском моралу, као што су н. пр. „Православно-христганское учеше о нравственности. Изъ лекц!й по нравственному богословпо, читанньихъ студентамъ с.-петербургской духовной Академш бывшимъ ея

89

Оцене и прикази