Bogoslovlje

У суботу и на празник не сме бита суђења (Jom iob V, 2) 1 . Нарочито се то морало узети у обзир код криминалних случајева где се радило о смртној казни. Осуда на смрт смела се изрећи један дан после завршеног процеса, а никако истога дана, због тога се поступци код таквих преступа нису ни могли водити дан пред суботу или празнике (Sanhedr. 1V,!.). Код сваког се процеса водио записник саслушавања (Sanhedr. 36 b.), а како се сматрало за „главки“ посао, већ ако су се две речи написале, разуме се да се није могло судити у суботу или на празник, ако се није хтео нарушавати суботњи одмор. Због тога je био и император Август издао едикт, да се ни један Јудејац не сме позивати у суд у суботу или у дан пред суботом, од деветога часа. 2 Ко год познаје и најмање религиозни развој јеврејског народа, зна врло добро, да то нису неке нове ствари, него да су се та обичаји и прописи кроз векове примали и чували. Зато би било неразумљиво писање синоптичара о догађајима после Христове вечере, ако je та вечера заиста била пасхална вечера. Нарочито, кад се узме у обзир, да су јеванђелисти у почетку радили и писали у једној чисто јудејској средини, која je врло добро познавала све отачке обичаје. Контрадикција би се могла уклонити једино тврдњом. да се у Христово време и на сами при дан пасхе могло радити, судити, сахрањивати итд. Но то се неда ни претпоставити. Остаје, дакле, једино друга тврдња, да ту не може бит и говора о првом дану празника пасхе, дакле ни о пгсхалној вечери, него да je то обични радни дан, можда непосредно пред пасху. За то јасно сведоче све чињенице и догађаји који су се одиграли у тај пресудни четвртак и петак. Да то није била пасхална вечера, показује већ то што на Исуса излазе „са мачевима, штаповима и кольем“ (Мат. 26, 47. Марк. 14, 43. Лука 22, 53.). За време пасхалне вечере сваки je Јеврејин морао са својим друштвом јести пасху, која се јела до пола ноћи (Pes. X.) 3 , за које време има да поучава свога сина или

1 Е. Schürer, Geschichte des jüdischen Volkes im Zeitalter Jesu Christi 3 Auflage II Bd. Leipzig, 1898. Стр. 210.

s Josef. Antiquitates XVI, 6. 2, 4.

3 Д-р Д. Глумац. Талмудски трактат о пасхи, Београд 1933, (Богословље Vili, 1.) стр. 32.

106

Богословље