Bogoslovlje

света пльтию и доухомь ... вь прТсвТтлТи ризы облькоше и, и понгавами чьстьныими обьвиваше..“ и т. д. (Домен. 11, 343; Теод. 207—8). 1

ΠОМЕНИ

Помени у биографијама везани су за прилоге црквама и манастирима од стране биографских лица. Сигурно да под поменима ваља разумети помињање приложника у цркви на богослужењу. Некада се изрично наглашава да се имена приложника записују у цркви, што у овом случају можемо сматрати не сликахье, него уписивање имена међу ктиторима и приложницима. Сава описујући Симеуново давахье злата манастирима у Милеји и по цело] Св. Гори, каже да je ово чинио „напоменоу себТ и въсЬмоу наследую его“ (165). Доментијан говори како je Симеун, дајући прилоге црквама „по СвегЬи ГорТ постави свои помень, хеже и до дьньсь хесть“ (53 —4): А у Кареји кад су Симеун и Сава учинили прилог „вьписана быеша вь помень сь прьвыимь хтиторомь великыимь царемь Михаиломь“ (1, 55; 11, 158). Исто и у Иверском манастиру и у манастиру св. Атанасија (Домен. I, 56—7; 11, 159; Теод. 43. Он каже да „написоуюште се вь книгы живсотные“). 2 За св. Саву Доментијан пише да je по свим светогорским црквама оставио свој помен „геже и до дьньсь хесть“ (ibid. 155). У Цариграду, у манастиру Јевергетисе Сава „оустави помень родителхемь своимь и себ"Ь до ськоньчины вЪка“ (Домен. И, 180). Исто чини и у Солуну, у манастиру Филокалу (ibid. 226 —7). На путовању по св. местима, Сава дарива цркве и манастире и свуда оставља помен себи, својим родитељима и Стефану, и то: у цркви витлејемској (Домен. 11, 266), у Витанији (ibid. 270), у пустињи где je Христос провес четрдесетодневни пост (ibid. 270), у лаври св. Саве (ibid. 273; Теод. 175), у Александрии (Домен. 11, 308). При другом повратку на исток, по Теодосију, Сава je у манастиру на Синају такође „написао“ себе, своје родитеље и свога брата (194). Приликом првога враћања с истока Сава je окупио све „чьстные свештенные моуже, и сь

1 О преносу мошти св. Симеуна, св. Саве и Стефана Првовенчанога било je, join речи кад смо говорили о моштима.

2 Т. ј. диптиси, књиже живих и умрлих.

149

Литургички материјал у старим српским биографијама XIII века