Bogoslovlje

ξύλον, κρούειν εις τό ξυλον του κρούόματος, τό των μοναχών άθροίσιμον κρούειν ξύλον), κρούόμα ποιήόαι и όαλπίξειν τό ξύλον. Клепању, које има богослужбено-технички характер и знача], придаје се први пут символичко значење у Theodori епсоmion in s. Theodosium (ed Usener p. 87: ούτως εις τόν των αοράτων πόλεμον τούς τού χριστού στρατιώτας ή ιερά τού ξύλου προσκαλείται ήχη). Према Krumbacher-y 1 у грчким теолошким рукописима често се налазе алегоријска тумачења клепања. У озим се рукописима клепало упоређује са σάλπιγξ τής δευτέρας παρουσαξ; клепало (όήμαντρον) σίνίττεϊται τάς άγγέλων σάλπιγγας, којима ће анђели έξυπνίσσι πάντα τά εθη и όήμαντρον αίνίττεται τάς των αγγέλων όάλπιγγας και διεγείρει τούς άγωνιστάς πρός πόλεμον των άοράτών έχθρών.

Φ. Γ ранић

МОРАЛНО-АСКЕТСКО УЧЕЊЕ СВ. НИЛА СИНАЈСКОГ

(Наставак)

ДЕМОНОЛОГИЈА СВ. НИЛА

„Благо човеку који претрпи капает; јер кад буде кушан примиће венац живота“.... (Јак. 1,12)

На путу ка достигнућу „венца живота, који je Господ обећао онима који га љубе“, 2 човек je дужан савладати поред субјективних препрека (страсти), и објективне преграде. Он je дужан сузбити напасти и сплетке ђавола и „духова пакости испод неба“ (Ефес. VI, I 2), 3 који сву своју злу вољу устремљују само на то, да би скренули људе са узвишеног живота и да би их упутили пропасти. О демонским кушаньима и њиховој саблажњивој делатности св. Нил говори много и потанко, 4

1 Studien zu den Legenden des hl. Theodosios. Sitz. Ber. der p. hilol. und 11. der K. bayrr. Akad. der Wiss. 1L92 H. 11. p. 359/60.

2 Јак. 1. 12.

3 De volunt, paupertate, cap. LX, col. 1049 A.

4 Учење о демонима Нил углавном излаже у својим делима De malignis cogitationibus и Tractatus ad Eulogium. Осим тога св. Нил посвећује велики број својих писама посебним демонским питањима.

307

Демонологија св. Нила