Bogoslovlje

чуда ce објашњавају чисто психолошки екстазом, халуцинацијом, хипнозом и сугестијом, и са стране оног који чини чудо и оног коме се чини чудо, као и са стране очевидаца. 1 Међутим, смисао је откривења да религија не постаје искључиво у људском духу. Психолошки појам откривења је појам откривења религије’ без трансцендентног религијског објекта, без Бога. 2 Због изрично парадоксног карактера појма откривења наука о религији не може утврдити шта је откривење, вели v. d. Leeuw, Она га не сме рационализовати, јер откривење се доживљује као откриће оног што се принципијелно не да открити. И на пољу науке и уметности може се свако изненадно сазнање учинити као откривење. Али скривеност ту не припада суштини откривенога. Наука о религији треба увек да има у виду суштину откривења као последњи смисао, као дело Божје. 3 Сазнање Бога не може се схватити као нешто што ми сами откривамо својим властитим напорима. Сазнање Бога мора човеку бити откривење, вели Aaron. Али је сасвим појмљиво да Бог може изабрати обичне путеве сазнања да нам се открије. 4 Међутим, дух мора бити припремљен за сазнање Бога. Религиозно сазнање неможе бити пасивно доживљавање. Откривење је могућно само у колико човек има моћ да сазнаје и схвата. 5 На чисто теолошком становишту под откривењем се разуме оно што је принципијелно несхватљиво, неприступачно људском разуму, тј. Апсолутно. Према томе схватање откривења, као једног натприродног догађаја у историји, искључује свако чисто психолошко објашњење, тј. схватање општим научним појмовима. И као „унутрашњи глас“, као чисто унутрашњи лични доживљај, како неки веле, откривење не. подлежи никаквим критеријама опште схватљивости. 6 Међутим, психологија откривења покушава да и доживљаје откривења доведе у везу с познатијим појавама инспирације^

1 O. v. d. Pfordten, o. c., p. 121 и д.

2 R. Jelke, Religionsphilos., p. 249 и д.

3 Relig. in. Gesch. u. Gegenw. IV, c. 654 и д. (v. d. Leeuw).

* R. j. Aaron, The nature of knowing 193 Q, p. 133 и д.

5 Ibidem, p. 135 и д.

6 Relig. in. Gesch. u. Gegenw. VI, c. 655, 665 (G, v. d. Leeuw, Tillich).

66

Богословље