Bogoslovlje

изванредно фино да сваком човеку и није дато или бар није сваком подједнако лако да у то проникне. Зато је суд нерелигиозних људи о религији с правом упоређиван са судом немузикалних људи о музици. 1 Уосталом, дубоко, сасвим лично схватање религиознога могућно је тек онде где и. вредност доброг и лепог имају улогу која им припада. 2 Како је једно испитивано лице изјавило, оно не може да замисли један религиозни доживљај без лепоте, доброте и, истине. 3 Као што смо видели, и у примитивним, друштвима могућан је скептичан и нерелигиозан став појединаца. Где год постоје посредничка и пророчанска откривења, постоји и могућност скептичког става према њима, вели Andrae. И. зато већ примитивни људи траже доказе од својих шамана. (врачара). Слободни мислилац није непознат ни у прими' тивном друштву и често само дисциплина смета неверовању да се отворено покаже. 4 Нарочито се поглавице одважују да каткад отворено сумњају у постојање богова или бар да сматрају као лаж све што свештениди причају о њиховој моћи над људима. А сумњање и презирање богова сматра се често као знак нарочите надмоћности. Међутим,, у невољи нико не може да се ослободи своје вере. А, уосталом, и сумњање постоји обично у племенима која су била под утицајем културних људи. Додуше психолошки је значајно —и то се нарочито наглашује да у тим примитивним. друштвима има духова који прихватају и нерелигиозни поглед на свет као нешто по себи разумљиво. 5 Али, како вели Dawson, критички елементи и у примитивном мишљењу не доносе прогрес и расветљење религиозних појмова већ пре њихово кварење и назадовање. 6 У сваком случају може се рећи да се, у колико је у питању поверење и уздање у божанска бића, већ код примитивних људи наилази на разлике између побожности и

1 На истом месту, с. 168.

2 R. Jelke, Religionsphilos., р. 291 и д.

3 L. Weiser—Aall, Z. seel. Aufb. relig. Symbolerleb. (Zeitschr. f. Religionspsychol.), p. 213.

4 Tor Andrae, o. c., p. 55 и д.

5 Ibidem, p. 59 и д.

6 Ch. Dawson, Progres et religion (француски превод) 1935, p, 87^

79

Психологија религије