Branič
78
Б Р А Н И Ч.
БРОЈ 2*
изјава неопходно нужна, јер девојка не би могла отићи да обожава огњиште свога мужа, док је претходно отац не одвоји од огњиштва својих предака. Прво треба да се ослободи онпх веза којнма је била спојена за св<ју веру па тек онда може прећи у нову. После те изјаве, воде девојку у мужевљеву кућу, где настаје свечани акт Девојка стаје нред огњнште. а тиме ступа пред домаће божанство. Сад се читају молитве, приносе жртве на огњиште, и најзад младевцима доноси хлеб и воће, а тпм се муж и жена уводе у једну исту релиђијозну заједнпцу са домаћим боужанством. Римски брак у многоме је личио на грчки, и био је такође састављен из три дела: 1;гас1Шо, сТеДисНо ш Догиит, соп&ггеаМо. ТгасШЈо , то је акт којнм је отац својим аукторитетом одвајао кћер од свога огњишта. Р<Љс 1Гп гп Лотит био је акт којим је невеста одвођена у младожењињу кућу. СопјаггеоНо је свечан верозаконски обред, к јим је жена нрелазила у веру свога мужа. Ту су младенпи као и у Грчкој приносили жртве на огњиште, око кога су искупљени сви домаћи богови п сви претци. Ту су јели хлеб рашз ЈГагеиз — чиме је склапана света веза између мужа и жене- (Кеиа је од тога тренутка имала исте богове, исте обреде, исте молитве и ове ксте празнике којс је имао и њен муж. У најстарије време брак је у Риму био чист верозаконски акт. Какве су потребе изазвале то верозаконско посредовање, види се из онога што је до еада наведено. Тај верозаконски брак дуго је владао у Риму, а изчезао је чек онда, кад је опала домаћа вера, која га је и ство ■ рила. Само се домаћом вером може објаенити и то пнтање, за што је римско право правило разлику између иојединвх бракова. Познато је, да је у вајетарије време постојао код Римљана брак таГггтоптт јиггв сгпШв (1едттит, ЈШГит та1птоптт, јив1ае пирНае) и то само за римске грађане. 1 ) Само су римски грађани имали соппиМиш или право да ступе у овај брак, који је био забрањен • 1 робовима за то што нису имали 1Њвг1аЛгз• 2 Латинима и странпима, јер нису имали зШиз стгШгв, и 3 ожењенима, јер је нолигамија
ЈпвЈаз аи(ет пирНав т!ег ае С1Ув8 готаш соп1гаћип4. Ј. I. X.