Branič
174
Г> Р А Н VI Ч
Г.РОЈ 6
собом свс то носи. Сваки члан породпце слободан је, јер су му пмовпнска права законом ујамчепа поспгурана. Ова економна слобода није само нлузорна, већ је стварна, почем нпко иеможе право своје да прода, баиг п кад хоће. Закони земаљски не дозвољавају му, да себе Фукаром и надипчаром учини. На баштинп као што смо ју преставили, влада нотпуно братство п једнакост међу члановпма породице п онда, кад се они непреетано деле п цеиају, јер спстема оковане деобе нпје кадра односе слободе братства п једнакостп нн у чему да нзмени. Све ово вечно траје, јер је и баштпна такве прпроде. 1 ) Ови односп тичу се не еамо поједине баштнне, већ п целокупне сиетеме економне организаппје. баштинскога права т почем овпм правом свп односл у друштву јесу према природи а иа основу слободе братства и једиакости међу људима уређенн регулпсаип н санкционисанн. 2 ) — Од свега овог код својпне нп трага нема. Слобода братство н једнакост то су само Фикције модернога законодавца и побориика својпне, а у самој сгварн у екоиомпом свету владају највеће разлнке неједнакостп па п завнсностп међу л.удима. Својина је узрок свима данагпп.пм друштвеннм залпма п несрећама. у колико ово долазп од економне органнзације друштва. Закони оаштчне иотггчу из ттрнродних еконожнмх односа к хакона, а заснпвају се на начелима колективизма; — закони својине иотичу из .чодерне еконолше слободе, а заснивају се на начелима индивидуализма . Индпвпдуа је клнца, а модерпа економна слобода земљпште, у којем је евојпна постала и развила се. Према овоме баштина је права хрпшћанска установа. Она потпуно одговара начелима бого-човека, иачелима праве слободе братства и једнакостп међу људпма, у колнко је све
') Ова вечност релативнс је прнроде, траје донде док н ко.тективпзам приватне пмовпне. " 2 ) Код баштпнекога права вжада појам огран^чене пмовпне. Фпзичкп а и матсматички даје се локазати, да је апсолутно немогуће, да се нека багатпна као гладна година отегне, а да при том слобсда братство и једнакоет ме!;у људпма владају.