Branič

стр. 262.

в р а н и 4

број 8.

начела сувременог законарства. Ни по овом закону нема никаквих последица заклетва општине, илн ,,метање анатеме", опажено на догађају у Берчиновду. Алекса С. Јовановић.

ДОПУ Н Е. Ваља додати: На страни 135. између 21. и 22-ог реда, као засебни период: По Душанову законику, мазија је примењивана као доказно средство само при разбојништвима и крађама Имамо података из Црне Горе, да су се тамо мазијом правдале најчешће жене за браколомство, а удовице за рђав глас. Др. II. Миљани!) уверава, да су још живи људи, који су очима гледали како је жена цетињског војводе Богдана Мартиновпћа, кћи гувернера Бука Радоњића, вадила комад железа из казана вреле воде. Бивало је, да гомила као судија, заустави окривљеницу од ожеге а можда и од смрти решивпш да је невина, кад внди да је баш наумна пржити се. 1 ) — На страни 14^. у 14. реду иза тачке, сдедећи сгав: У овом смислу и реч „судијиа сокалннка", у члану 135. Душанова законика, ва.ља тумачити као државна чнновника. који је суду на услузи за проналазак преступника. Тако га узима и Мајков. — На истој страни, између 22. п 23. реда, као засебни иериод: ,,Сок" је дакле лични назив кад се у огипте говори о потказивачу. „Соџбина" је уговорена награда за пот казивање преступника. „Сокодржица" је већ извесно лице, које се јавља као иотказивач. „Наеочити" значи показати крађу или трагове или преступника; а „просочити" на случај иотребе пред влагаћу илн нриватнима, унотребити сока као доказ. У Љубишином догађају ,,Крађа и прекрађа звона", крађа беше јавно обзнањена на четири пазара и три недеље, са обећањем: ко насочи звоно и лупежа, да му је соџбина 50 дуката, и тврда вера да га

1 Ј Врамич 1880. свеека 4. и 5 стр. 232.