Branič
број 9—18.
б р а н и ч
отр . 411.
терети накнадом, а у парницама код свршеног брака назвао је само жену » невољном, џ и оптеретио само мужа да њој даје ужитак, без призрења на то, да ли је он крив или жена. Истина у §-у 100 грађ. зак. каже се: »за време трајања парнице брачне дужност ће бити суда духовног напред' определити, припадали невољној страни пристојан ужнтак" па изгледа да духовни суд има да цени ко је узрок одвојеном животу, да ли муж или жена, али законодавчева намера то није била; он није смерао да оставља духовном суду да овај цени питање: ко је крив муж или жена, пошто се то питање цени иресудом а не иретходним а сио]седним решењем, него је законодавац у оно доба претпостављао, да свака жена, која оде од мужа, није отишла од добра него од зла, и да она мора бити невољна; а да по ретком изузећу може бити таква жена и ,,-не кеволна", ако је богата, и заиста таквој жени није иотребан ужитак, па још ако јој је муж сирома, за њу би било ситница онај ужитак, од -20—30 дин. месечно, и зато она као богата не би била невољна. и духовни суд имао би право, кад јој не би досудио ужитак, пошто случајно није невољна,. Према оваквом законском тексту, духовни суд има да цени и оцени, да ли је заиста жена невољна, или је богата па није невољна.; а не да цени да ли је жена крива или није пошто се то иресудом цени, као што је напред речено, а не иретходним и сиоредним решењем. Ово се лепо објашњава и §. §. 101 и 102. истог закона, у којима јасно стоји: да. се крива, и невина страна назначује тек после, извршним иресудама, а пре пресуда да се жена пепрестано сматра за м невољну«. Из свега што је довде наведено издази логичан и законски закључак овај: да је ^аконодавац у §. 100. грађ. зак. од 25. Марта 1844 год., који §. до данас није ни мењан, ни доиуњаван, ни објашњаван , назвао жену невољном за све оно време од дана кога је од мужа отишла, па докле се брачна парница не сврши, и за све то време, као невољној, дао јој право на нристојан ужитак од мужа јој, без и најмањег обзира на то, да ли је она била, узрок одвајању живота или није била; или боље рећи да ли је она била невина или крива страна,