Branič

отр. 26.

в р а н ii ч

број i.

децу да троши. Узмимо да су обојица иежењени или да обојица имају исти број деце, адп да не станују у истом месту. Један живи у каквој варошици, где је све јевтнннје и где му ио одбитку пореза остаје довољно сред• става за живот. Другога служба везује за престоницу где су животне намирнице много скупље. Његови су трошковп већи, па му н порез теже пада. Иије тешко удесити нореску стопу према броју деце п смањити је ако у породици има много деце 11 ). Али је тешко удесити пореску стопу према разним погодбама за живот. Још би горе било, кад би се поделом на врсте хтела да очува пропорционалпост између разних прнхода узимајући у обзир место становања пореских обвезника. У сиромашнијим крајевима, где је живот јевтинији, прнходи нмају већу релативну вредност. На њих би, дакле, требало дићи већи порез него на богате крајеве. Највећма би били оптерећени ириходи становннка најсиромашннјих крајева. Тако, сељани ужички плаћали би неколико пута више од Београђана. Разуме се, да такав порез, који расте с бедом п невољом, не може се нрепоручити. Али, порез на приход има једну велику ману која је у њему самом, а не долази од тешкоће у његовој примеии. Он је врло штетан по народну производњу. Рошер, и ако је присталица умереног пореза на прнход, признаје штетан утицај тог пореза на приватну штедњу. Њпм се два пут терети сваки онај део прихода који се одређује на стварање новог капитала 12 ). Неко кашггализује годишње 2000 дин. од целокупног прихода који износи 10.000 динара. Ако норез узима 5°/ о прихода, дотични порескп обвезннк имаће да плати најп^зе на тнх 2000 ,|.ии. порез у суми од 100 дин. Друге године има ће да плати 5°/ 0 н на прнход од те уштеђевпне. Дарсле, ако му упггеђени капитал доноси 10°/ (1 , а порез 5"/ о , нмаће да платп још 20 динара. Да је потрошно сав новац порез би цлатио само један пут. Противници иореза на приход налазе му п друге, много веће, мане. Сваки економскп спстем треба на првом месту да служи увећању сталних капитала, јер од њнх 1! ) Вагнер има читав систем о одмеравању пореске стопе према броју чланова у породици (8сћоп1)ег§'8 НатИзисћ III. 305.). ,2 ) ЋовсЋег, 8уз1ет с!ег РтапглуЈезбепбсћаЛ. стр. 315.