Branič
стр. 28.
б р а н и ч
број 1.
је сумњиво да би се њим самим могли покрити огромни издаци једне модерне државе. Али претпоставимо да је н то могућно. Питање ре онда намеће, како би се порески обвезници с тим порезом помирили. Баш за то, што би овакав порез имао да замени све остале порезе, обвезници би имали на име тога да дају један врло великп део прихода, а несумњиво је да њима не би било пријатно одвојити се у један пут тако великог дела. Такав порез на приход био би, разуме се, непосредан, те не би имао ни једно од оних добрих својстава посредних пореза, која чине да грађани много мање осећају терет плаћања. Само се по себи разуме, да иорез, чију смо неостварљивост, надамо се, потпуно доказали, није могао бити ни остварен. Нема цивилизоване земље, где би једна једина. врста пореза теретила приход појединаца. Наравно, ми не мислимо рећи да се порез на приход нигде не налази примењен. Таква врста иореза постојп у извесним земљама; само и тамо где постоји, порез на прнход не замењује све остале порезе, већ им служи само као допуна (нпр61; сотр1етеп1;а1ге). Од њега се не тражи да сам подмири све државне трошкове. Њему чак и није главни циљ да доведе буџет у равнотежу. Норез на приход у оваквом облику има, крај Фискалног, н један виши, друштвени циљ. Познато је да посредни порези терете највећим делом средњу и сиромашну класу. Док их богатији обично једва и осећају, посредни иорези свим својим теретом притискују сиромахе. Ова неминовна последпца пореских система свих цивилизованих народа испољује се нарочито од како претерано великп буџети не могу више да се задовоље само непосредним порезима. Због тога порез на приход треба да служи као иакнада сиротнијој класи (ппрб1; с1е сотрепзаМоп) и као поправка неправедне поделе осталих иореза птрб!; с1е гесЈгевзетеп!,) 14 ). Овакав се порез на приход може установити без обзпра на друге непосредне порезе, који већ једном те") Ми допуштано ову друштвену удогу нореза на нриход само ради поправљања неправда које произшазе однеједнако расноређених посредних пореза. У том слутају једнон порезом поправља се и боље размешта терет других пореза. Али се ни једном од њнх не може ставнти у задатак да поправља неједнакостп којима је извор у|друштвешт прилпкама, које немају ничег заједнпчког с порескпм системом.