Branič

отр. 210.

б р а н ii ч

број 3 II 4.

борба за опстанак и скупоћа намирница то су велике препреке закључивању бракова. С те стране, дакле, друштву се не може тако лако и брзо помоћи. Да видимо, сада, шта је тако звана слободна љубав и је ли она оправдана. Под слободном љубављу разуме се задовољавање полног нагона ван брака између лида разнога пола, које везује чиста симпатија, без материјалних интереса. Оваквој љубави прибегавају обично они, који услед материјалних незгода нису у стању да закључе брак међу собом. Често пута су томе криви и други узроци, али оно прво је правило. Када се узму на ум све материјалне незгоде п тешкоће, које данас у друштву владају, онда би се овакви полни сношаји могли донекле и оправдати. Али на жалост, услед таквих односа произилазе по друштво тако штетне последице, да пред њима падају сви могући обзири. Услед тога што између ових љубавника нема оне чврсте везе и онаквих обвеза, које у браку треба и морају да постоје, дешава се по кад што да греши и једна и друга страна, те на тај начин се задобијају и шире разне венеричне болести. А често пута се услед оваквих односа ствара и тајна проституција, јер нежнија половина, услед оскудице и да би задовољила извесне своје потребе, поред љубави према своме драгану, продаје ову другима за новац. Дакле и сама т. зв. слободна љубав извор је великом и општем злу друштвеном, венеричним болестима. Сем гога и ванбрачна деца веома су честа последица ове љубави, коју родитељи или напуштају, немајући могућности .да се за њих старају, а веома често их и уклањају с овог света, да се не би морали старати о њима. Према овоме како са моралног тако и са гледишта друштвених интереса, држава не може остати равнодушна наспрам овог начина задовољавања полног нагона. На послетку, као трећи начин задовољавања полнога нагона долази ироституг^ија. [Јод ироституцијом -разуме се да,вање свога тела другоме, зарад задовољења иолног нагона, за извесну нагриду. Нема сумње да је ово најгори начин, на који се поменути нагон задовољава, јер му оскудева потпуно свака морална основа.