Branič

37*

БРОЈ 7 и 8.

О ПОРЕЗУ IIА ПРИХОД

ОТР. 565.

великим порезом. Али та преолтерећсиост, где је у ствари има, долази отуда што закон ставља у исти ред зем.Биште иеједиаког квалитета и што површине тих земљишта нису тачно измерене, а не отуда што је законодавац баш хтео да удари на сељаке велики порез. Тој преоптерећености на једном месту одговара одвећ мала оптерећеност на другом, јер има земљишта која су поштеђена баш због тих недостатака у закону. Према свему овоме јасно је,■ да приходе од рада, а међу њима на првом месту плате чиновничке, мора порез иарочито да штеди. Код нас, међу тим, не само да се ова врста прихода ни мало не штеди него се још непрекидно све већим и већим порезом оптерећује. У закону о непосредном порезу, онаквом какав је био донесен 14. јуна 1884. год., приход од рада није плаћао тако велики порез. По тадашњем чл. 51. обвезници првог реда (чиновници и званичници државни, општински, разних друштава и предузећа и т. д.) плаћали су порез и то: на плату до 2000 дин. • • • • 1°/ 0 . » » од 2001 — 8000 дин. • 2°/ о . » » од преко 8000 дин. • 3°/ 0 . што значи 2°/ 0 просечно. Овај се порез непрекидно повећавао док се дошло до садашњих 4-75%. Међу тим. величина пореза на сеоска земљпшта није се повећала од 1884. год. Било је неких измена, али је њима био циљ да се олакша терет овим пор. обвезницима. При свем том, известилац Финансијског одбора успео је да докаже у скупштини од 1884 год., да је од три врсте прихода: сељачког, трговачког и чиновничког, овај последњи био најјаче оптерећен. С колико већим правом могло би се то исто рећи сад, кад је чиновнички порез два и по пута већи! Из овога не треба извести, да је наш сељак оптерећен сувише малим порезом, и да га треба јаче оптеретити. Према нашим приликама и порез од 2.5°/ о није мали. Уз то ваља имати на уму да сељацима пада тешко и мањи порез, јер они треба више да се потруде да дођу до новаца, но ма који други део становништва. Осим тога, код нас се не би могао повишавати порез на земљишта, док се год не би катастарским премером тачно израчунала површина и приход сваке парцеле. Иначе би се повећањем пореза повећале и неједнакости које