Branič

БРОЈ 9.

РАЗВИЋЕ ПРАВА И ДРУШТВЕНА СВЕСТ СТР. 729.

Овако узета и ограничена слобода примордијално је право човека. И све што не иде ка овом признању и овом узајамном ограничењу страно је правном поретку. Из овога примордијалног права проистичу непосредно сва права човекова о његовој властитој личности. Ово су урођена или аисолутна права. Остала пак која се тичу спољних.човекових ствари и која се могу овим обухватити само под погодбама Факта, то су само хииотетичк а права. Апсолутна су права она која осигуравају поштовање физичког и моралног персоналитета човековог, његовог тела, његове части и његове сиољне слободе, слободе савести и мишљења, једном речи сва права која може он имати за своју властиту личност. Сва остала, с изузетком права власништва, које је снорно код њих, хипотетична су и изведена права. Што се тиче својине, једни је рачунају у примордијално право и узимају међу урођена права, изводећи је из саме идеје слободе којој она чини потребну допуну. Други, као Грос, види у њој само хипотетичко нраво, јер је она спољна човеку и условљена Фактом. Максима коегзистенције, у сваком случају, не иде преко овога, и нема ништа внше да из тога извуче, путем непосредног закључка. Све остале одредбе и правне установе проистичу само посредним путем из уговора. Право наследника аћ 1Ше8Шо, нпр. оснива се на уговору који је потпун тек после смрти завештаоца; а наслеђе само је освештано по основу тестаменталног презумтивног наслеђивања. Тако је исто уговор једини основ брака, Фамилије. Брак се може узети, узевши његов циљ најузвишенији, — као најсавршенија заједница душевног и физичког живота и код оснивања породице, или као проста уговорна заједница чиј је предмет ограничен на узајамне односе супруга. Моногамија је једино законита. Све остале заједнице могу бити легално признате, према томе како који гледају на брак као прост слободан уговор, као Грос, који се држи Фихтеовог гледишта овде; полигамија, полиандрија, или брак на ограничено време нпр., морају се и ако неморалнп сматрати као они који нису противни праву, само под јединим условом сагласностн воља.