Branič

О УРАЧУЊНВОСТИ

41

њивости. Према схватању немачког законодавца изилази, да сем случаја бесвесног стања и болесног поремећаја душевне радње увек постоји слободно опредељивање воље. Ово је међутим велика заблуда. Јер, пре свега, слободно опредењивање воље не постоји у опште, што смо се у почетку ове расправе потрудили и да докажемо. А ако би се под овим „слободним опредељивањем воље" разумела тако звана релатшша слобода воље, онда је и у том случају критеријум за урачуњивост веома неподесан. Релативна слобода воље значи, да учинилац, у времену вршења кривичног дела, није био спречен у избору своје радње каквом спољном физичком силом. Међутим има доста случајева, у којима је по теорији релативне слободне воље могло бити избора при предузимању какве радње, а у ствари је тај избор сасвим искључен. Свака радња има свој узрок и сзој мотив, који стоје у нераздвојној вези с учињеним делом. Јер, када на пр. човек науми да учини неко кривично дедо, па затим од тога одустане, он је за тај одустанак морао имати мотиве, који су били јачи од оних, који су га најпре побудили били да изврши злочин. У чему се, дакле, састоји та слобода избора? — Чим неко изврши једно дело, па било оно добро или зло, оно је извршено под неодољивим утицајем узрока и мотива, те према томе ту нема слободне воље. А друго је питање, да ли је неко свестан своје радње и да ли зна, да ће из ње произићи кривично дело. То и јесте у ствари питање о урачуњивости, а не слобода воље. Немачки законодавац је донекле и увидео непотпуност и нетачност своје дефиниције, те је у § 52. изузео од кривичне одговорности оне, који изврше кривично дело услед неодољиве силе или претње, која је у вези с опасношћу за тело и живот самих њих или њихових сродника (које изрично спомиње). Међу тим овде није више у питању урачуњивост, већ кривична одговорност, јер у овом случају учинилац зна добро, да ће из његове радње произићи кривично дело. У § 58. изузима од кривичне одговорности глувонеме, ако нису толико умно развијени, да су могли схватити да је дело, које врше, кажњиво. У овом слу-