Branič

НАСЛЕДНО ПРАВО

137

бабе по оцу и да из тога добије део свога оца (§ 399); као и то: да ли та унука, односно братаница има право да, предсшављајући свога оца а сина умрлога лица, сама наследи сву заоставштину свога деда по оцу или своје бабе по оцу и да, према томе, искључи из тога наслеђа своју тетку по оцу а ћер умрлога лица, као што би то учинио и њен отац (односно син умрлога лица) да је жив и да он лично наслеђује (§ 396.)? По нашем разумевању целокупног система законског наслеђивања ми држимо, да унука по сину има право и да, као синовица, дели са стрицем и дедово и бабино наслеђе, и да, као братаница, искључује из тога наслеђа ћери дедове и бабине а сестре свога оца, кога она представља, па и онда, кад нема ниједног дедовог или бабиног сина у животу ни његовог потомства. Међутим, нижи су судови ова питања, покренута у појединим споровима, често противно решавали. Шта више и сЗм Касац. Суд је та питања, и то у својим општим седницама, неједнако решавао. 1 235. — Тежиште је спора о овом питању у разумевању §-а 399, или још тачније, у значењу речи: „унучад мушка без оца оставша". Браниоци противног мишљења тврде: да речи „унучад мушка" значе унуци, а не и у нуке по сину умрлога лица. По томе, дакле, само унуци могу, представљајући свога оца, конкурисати са сшрицем у наслеђу дедовом или бабином; односно само унуци могу искључити из тог наслеђа ћер дедову или бабину, а сестру св:га оца. А унука по сину има право да, представљијући свога оца, конкурише само са ћерком дедовом или бабином у наслеђу, а на основу друге тачке §-а 400., јер она, као женско, спада у „женско потомство", у женске потомке. У потврду таквог разумевања речи: „унучад мушка", они се позивају на § 396., покоме: „деца мушка умрлога и њихчи мушки потомци добијају први наследство; они искључују сестре, оца и матер и све

1 Види у „Браничу" од 1901. год. стр. 189., чланак Ст. Максимо" вића, адвоката.