Branič

КАЗНБНО ПРАВО

27

Свакојако нису нскључена правила о ружењу успомене покојникове (казн. зак. §. 189), али није допуштено, да се овде усвоји становиште увреде величанства. 4. Права увреда величанства не може бити учињена према члановима владајућих породица, пошто исти немају удела у господарству, већ имају положај поданика. Али несумљиво је оправдано увреде и насиља према члановима владалачког дома, према аналогији увреде величанства, запретити строжим казнама од оних општих. У чланове владалачког дома рачунају се и супруге мушких потомака осниваоца владалачке династије, али се у Пруској не рачунају хохенцолернски кнежеви. 5. Све што се зове увредом, постаје увреда величанства,. ако је управљена према државном поглавару. Но појам увреде ј е релативан тако да иста псовка, која би кодличности ниже класе једва била сасвим проста увреда, пли чак шала. која може да се опрости, може да буде код узвишених личности смртна шјипа. Ако се ово узме. у обзир, долазимо до резултата, да казненп законик не сме да постави никако висок минимум за увреду величанства, ма колико био висок максимум. IV. Насиља. 1. У „насиљу" се граниче велеиздаја и увреда величанства, пошто само они телесни напади долазе у увреду величанства, који према § 81 № 1 нису велеиздаја. 2. Ако је насиље извршено посредством простог злочина, који осим напада на телесну лнчност садржи још један други злочиначки моменат на пр. разбојништвом, то постоји идеални стицај; исто тако, ако је насиље извршено посредством обичног злочина, који у ствари садржи само напад на телесну личност, али таквог злочина, који је тежи од политичког момента, на пр. посредством намерне тешке телесне повреде члана владалачког дома једне савезне државе (§ 225 и 100): јер у првом случају ишчезава прост злочин тако мало у политичком, као и у другом случају политички у простом. V. Еривично ислеђење. 1. По старом општем праву казнено ислеђење и кажњавање увредиоца величанства, у колико се тиче само погрдних говора, учињени су зависним од особите воље државног поглавара. Као злочин против државе била би свакојако-