Branič

ДРЖАВНИ САВЕТ

755

111. — б. Смењивање министара. II ако је ово питање од врло велике важиости за оцену положаЈа Државног Савета нрема министрима, ми о њему немамо довољно одредаба ни у Уставу ни у појединим законима, да би на основу њих могли формулисати једно одређено правило. Не може подлежати сумњи, да је Кнез имао право, да. смењује министре по своме нахођењу. То његово право је последица права постављања; али што нас интересује и о чему у законима немамо одредаба, то је питање, да ли је €авет могао имати каквог удела при смењивању министара. По нашем мишљењу, које се оснива на духу нашега законодавца, питање се мора негативно решити т. ј. Савет није могао нагнати једног министра, да поднесе оставку, нити је могао утицати на Кнеза, да оставку уважи. Нама изгледа да •се овакво решење иитања оснива на одредбама о раду министара и о њиховом односу према Савету. Морамо напоменути, да из овога питања издвајамо случајеве смењивања министара, кад се они огреше о законе и када је Савет властан по одредбама о министарској одговорности, да њихове кривице ислеђује. Питање се односи само на промену министара, кад се она врши на основу мотива политичког карактера. 112. — Једини начин, на који би Савет могао, да изазове одступање једног министра, то је изјава неповерења према његовом раду. То се може учинити одбацивањем законског пројекта, које је министар предложио, кад је он од тога, да ли ће се закон вотирати или не, створио питање о свом опстанку; или изјавом неповерења приликом дебате по каквој интерпелацији. Ни једно ни друго није се могло десити са министрима за време Устава од 1838. године. Законске предлоге није састављао министар, већ Савет, па према томе, за министра је индиферентна ствар, да ли ће Савет такав један предлог примити или одбацити, пошто би у противном он одговарао за туђ рад. По Уставу од 1861. године право законске иницијативе имао је и Кнез, односно министар; али тада Савет није могао вотирање пројекта да доведе у везу са одступањем министара са других разлога. На првом месту Савет је према Кнезу односно према министрима био у таквом положају, да је Кнез могао саветнике сменити, ако се бојао, да пројект, који је он предложио неће продрети у Савету. Ако 48*