Branič

Страна 174

.БРАНИЧ'

Број 4

ног поступка, не видимо, да се је он показао у пракси онолико спор и дуг колико је то за њега речено у расписаним доставама. Напротив. Ако поредимо резултате новог поступка, које смо постигли за ово кратко време, са резултатима старог поступка, које смо имали за толико исто време, онда би пре рекли, да је нови поступак брз и кратак него да је спор и дуг, пошто се по новом поступку далеко пре долази до судских пресуда него што се је долазило по старом поступку. Ево то и да докажемо: По старом кривичном поступку извиђање и суђење кривично-правног спора текло је овако. Пријава о извршеном кривичном делу достављала се је полицијској власти као надлежној на извиђање. Полицијска власт по службеној дужности, без ичијег овлашћења, ако је у питању официјелно кривично дело, водила је извиђања. По свршеном извиђању дизала је тужбу првостепеном суду противу учиниоца кривичног дела. Првостепени суд потом доносио је т. зв. решење о стављању под суд оптуженог. По извршности овог решења т. зв. државни тужилац, који је у исто време био и иследни судија, дизао је тужбу првостепеном суду противу оптуженог. Потом са извесним размаком времена тако извиђана ствар долазила је на главни претрес ради њеног пресуђења. Поступак на главном претресу, за мало теже дело, трајао је по неколико дана, јер су се на њему читали сви списи извиђаја од почетка до краја. Он је често пута био и одлаган због недовољно приуготовљеног материјала, јер се доказни материјал, по поступку пре претреса није могао ни приуготовити. И тако пресуђење по дотичном кривичноправном спору, у првом степену, одлазило је у недоглед, да су поједини кривични спорови остајали непресуђени у првостепеном суду не само месецима него и годинама. А сем тога и на пресуду виших судова, по истим споровима, морало се је чекати исто толико дуго, пошто су пресуде изречене у првом сгепену, вољом странака, често пролазиле још кроз две икстанције •— Апелациони и Касациони суд. По новом поступку извиђање и суђење кривично-правног спора постављено је на сасвим другу основицу: бржу и лакшу. Полицијска власт није више извиђајна власт, нити она диже тужбу. Извиђаје и истрагу воде судови: срески и окружни. Тужбу диже државни тужилац, орган зато нарочито одређен и потпуно одвојен од суда. Извиђаји и истрага уз сарадњу ова два органа — суда и државног тужиоца води се овако. Пријава о извршеном кривичном делу подноси се директно или индиректно државном тужиоцу. Државни тужилац по истој даје суду предлог за извиђаје и истрагу. Суд затим води извиђаје и истрагу и по завршеним извиђајима односно истрази враћа списе државном тужиоцу ради подизања оптужнице. Државни тужилац, пошто је ствар извиђена, диже