Branič

Број 9

„Б Р А Н И Ч"

Страна 453

би се узело противно, тужилац би био без своје кривице ошгећен. Држава се иак не може корисгити овом очигледном погрешксм на штету тужиоца — § 902. грађ. зак. Касациони суд примедбама свога III одељења од 31 маја 1932. г. Бр. 4180 поништио је поменуту пресуду Апелационог суда са следећих разлога : „Погрешно Апелациони суд налази, да је за државу у овом случају обавезна сума од 1,620.700.48 дин., која је изнађена тек пошто је од стране стручне комисије а после поднети.х понуда од стране понуђача извршена ревизија појединачних цена, као шго се го види из предрачуна, поднетог уз тужбу и да га сума представља цену за обе уговорне стране за извршење грађевинског посла у питању а на суму од 1,523.492.48 дин., колико је тужилац као помуђач по своме оферту понудио као најповољнију цену, по којој се обвезује да обави грађевински посао, чији су му услови били познати. Напротив, суме појединачних радова, као целокупан збир тих сума, како је он изложен у предрачуну, не представља никакву обвезу од стране државе, да по том предрачуну врши ма какву исплату доцније приликом ликвидације грађевинског посла, већ такав предрачун има намену да понуђаче, као заинтересована лица, обавести о величини (количини) радова, као и о њиховом квалитегу а тек понудама од стране понуђача и пошто те псжуде буду прихваћене и одобрене од стране више надлежних власти, утврђу.је се дефинитивна цена, по којој се понуђач обавезује, да обави на лицитацији уступљени му грађевински посао — чл. 90. Закона •о државном рачуноводству. Па како приликом сваког јавног надметања према чл. 89. Зак. о држ. рачуноводству сваки надметач — понуђач има на расположењу месец дана пре надметања, да сазна све услове, под којима има да обави посао, који ће евенгуалн.о примити на себе да изврши, као и да том приликом прегледа и прекомтролише предрачун, који њему служи за полазак приликом одређевиња цене, коју има понудити и како сваки понуђач у сазнању -о количини и квалитету посла, који има обавити, нуди једну укупну цену, коју сам калкулира и по којој се обвезује, да изврши посао, 1 о се .он не може ни у колико позивати на грешке срачунаЕања цене у предрачуну и тражити повећање цене, кад нема доказа да су радови повећани у своме обиму или каквоћи, већ као што се то види из поднетог предрачуна, у питању су грешке у срачунавању предрачунски предвиђеиих цена, док г.оличина посла остаје иста и после ревизије од стране комисије. Та цена, коју је понуђач својим офертом понудио, сстаје за њега обавезна — § 13. грађ. зак., пошто претходно надлежна власт одобри, у смислу постојећих законских прописа уступање пссла најповољнијем понуђачу а не може се без сагласија и дру-гих уговорача — државе променити. 3