Branič

Страма 732

,Б Р А Н И Ч,

Број 12

се из тога још ништа не да извести. Најмање оправданост лримене § 319 к. з. Јер чл. 75 зак. о акц. др. толико само каже да Министарство трговине и индустрије, преко нарочитих изасланика, може у свако доба да испита стање акц. друштава у опште. И само то. Баш зато су судови дужни, кад се већ позивају на чл. 75 зак. о акц. друштвима да нам локажу у чему је и где је та кохезија § 319 к. з. и чл. 75 зак. о акц. друштвима. Још боље: судови су дужни да нам открију како су из факта контроле нов. завода у см. чл. 75 з. о акц, др. извели нужност примене § 319 к. з. Иначе та контрола на крају може бити доказ само своје егзистенције. никако пак доказ обвезаности примене § 319 к. з. на банкарске чиновнике. У осталоме зар се та контрола врши само над акц. друштвкма? — Тек ваљда не можемо претпоставити да би судови изгубили из вида, да у правним земљама нема ни једне чудно изражене делатности људског духа и људске радиности која :не би била — и то баш V свако доба — под контролом ове или оне државне власти. И да ли ће сад ту контролу вршити Министарство трговине преко нарочитих изасланика, или неко друго министарство, — у резултату је једно. Контрола држ. власти значи постоји; она је ту. Она само то значи, — и ништа више. Понајмање значи да због ње банк. чиновници имају потпасти под удар § 319 к. з. А она то не значи нити може да значи већ и зато, што за примену овог или оног зак. прописа, па и § 319 к. з., нужно је присуство других реквизита. Нужно је присуство макар само једног реквизита законског прописа у питању. Дотле контрола Министарства трговине сигурно није никакав реквизит § 319 крив. зак.... 2) И зато што су нов. заводи акцион. друштва, мисле судови, — установе јавног карактера (јавноправне личности). Јавноправне личности су „...на првом месту оне мале заједнице, уоквирене у државну заједницу (окрузи, срезови, општине), које испуњују једновремено и државне циљеве и функције" (д-р Л. Марковић, Грађанско право, стр. 151/27). Исто тако „....основно обележје јавноправне личности је у томе, што је основана у јавном интересу а не у приватном;.... јавноправне личности могу да прописују општаправила која важе за неодређени круг особа (у општини, на пример, за сва она лица која се на њеној територији налазе), док приватно-правне личности могу наређивати само својим члановима унапред познатим..,. По Јелинеку, ипак, најважније обележје јавно-правних личности у томе је, што оне као и редовне управе, врше и доносе акта власти" (Лаза Костић, Административно араво Краљевине Југославије, стр. 80!33). Да новчани заводи, и као банке и као акц. друштва, немају ни једно од горе побројаних обележја нужних свакако за егзистенцију једне јавноправне личности, — по себи се разуме. — Нити је ова или она банка основана у јавном