Branič

330

„Б Р А Н И Ч"

билском саобраћају, поред тога што материјално грађанско право које важи на разним законодавним подручјима наше државе и које на жалост још није изједначено, садржи читав низ прописа о грађанској одговорности у опште, који се аналого примењују и на грађанску одговорност аутомобилиста. Одговори горњих Ауто-клубова на постављена питања, којћ на жалост не можемо појединачно расправљати, јесу често читаве студије из грађанске одговорности у опште, а посебно из аутомобилске одговорности и престављају несумњиво за данас најзначајнији'и најстручнији прилог за изучавање ових важних питања. Ауто-клубови, који су одговорили на постављена питања, као да су се међу собом утркивали, ко ће, преко најбољих домаћих стручњака, успети да најстручније и најдокументованије одговори на постављена питања, што нам је веома драго да констатујемо и што потврђује мишљење, које смо од увек заступали, да не треба никад пропуштати овакве поступке кад су у питању овако значајне материје које желе да се изједначе. Међународне студије и студије Римског института по овим питањима не могу се ни замислити без горе наведених значајних студија Ауто-клубова и њихових стручњака. Заиста је с тога велика штета што је наш Ауто-клуб пропустио да одговори на постављена питања, која су му јамачно била достављена, те је тако наша држава остала непрестављена у овом великом међународном напору и документацији, ма да код нас, као што наведосмо, не недостају ни материје које би се имале преставити међународним правним форумима, ни стручњаци који би ове материје стручно обрадили. На основу извештаја Ауто-клубова из готово целог света, правничка комисија Ауто-клуба из Француске, преко референта-адвокатаг. Дима (Оитаз) израдила је један значајан реферат о грађанској одговорности у опште и грађанској одговорности аутомобилиста посебно, а Ауто-клуб из Холандије опет, преко својих стручњака, израдио је значајан реферат о обавезном осигурању за штете нанете аутомобилима у виду компаративне студије свих достављених реферата Ауто-клубова из готово целог света. Ове значајне реферате примила је к знању Међународна комисија на седници своје секције за саобраћај и царине која је одржана 10. и 11. маја 1935. год. у Берлину, па је нашла, да цео елаборат од домаћих Ауто-клубова треба предати Римском институту и учествовати у његовим радовима преко нарочитог делегата, пошто је иначе на сарадњу и позвата. Тако је овај огроман рад са јединственом документацијом по горњим питањима прешао на Римски институт, који је приступио даљим изучавањима и пружио им практичну примену односно предлог за ту практичну примену. 5

5 ) Зосш1е сЈез КаНопз. 1пбШи1 1п1егпа1шпа1 <3е Коше роиг ГОпШсаиоп БгоИ рпуе. — ИезропзађИИе сМ1е с1ез шМотоћИШез. поситеМз сотти/пдаез раг ГАззоааИоп ШегпаИопа1е Лез АшотођИе—С1ићз гесоппиз. 5.0.Н. — 1Ј.О. Р1935. Е1ис1ез XVII. Бос. 2. Кота 1935.

Ј