Branič

312

„Б Р А Н И Ч"

тужене странке, тужба се одбија пресудом и управни акт стаче нарочиту правну моћ; решени предмет има снагу пресуђене ствари. Ако пак, суд нађе да не постоји слободна оцена, или да је она прекорачена, управни акт биће поништен. Управна власт је принудила управни суд да још једанпут расправља питање о постојању слободне оцене, и овај не може прекотог захтева управне власти ћутке прећи. Али управна власт, која остаје увек само странка у спору, не може својом ексцепцијом да утиче на суд какву ће пресуду да донесе. Он може уважити и не уважити наводе тужене стране, може пресудити и у корист ње и против ње, може њен акт и оснажити и поништити. Дали, и уколико, постоји дискреционарна власт јавне управе решавају управни судови и Државни савет потпуно слободно и невезано. Н>иховој одлуци има управна власт да се повинује. Јер је и дискреционарна власт, као и свака друга јавна власт, само Мга 1е§ет.

Др. Видан О. Благојевић, адвокат — Београд. МЕЂУНАРОДНА ГРАЂАНСКА ОДГОБОРНОСТ АУТОМОБИЛИСТА Н ОБАВБЗНО ОСИГУРАЊЕ ОВЕ ОДГОВОРНОСТИ I. Грађанско право данас је у знаку грађанске одговорности као што је некада било у знаку Римског ирава, Природног права или неограниченог Права својине. Отуда нормирање ове одговорности, у свима послератним грађанским законицима на веома потпун начин, било да се она поставља као последица уговорних или вануговорних поступака појединаца. У тој грађанској одговорности особено место заузима одговорност аутомобилиста за штете причињене аутомобилима према трећим лицима или према туђим стварима, па је у тој правној области грађанска одговорност прописана на особен начин, у колико је законодавац сматрао да су недовољне опште одредбе о грађанској одговорности. Најнапредније државе нису пропустиле да пропишу особена правила за ову врсту грађанске одговорности, у циљу што ефикасније зашгите појединаца и њихових ствари од опасносги и ризика којима су изложени услед све већег развоја аутомобилизма. Као најефикаснији начин да се изврше обавезе на накнаду, с разлогом је сматрано, да се то може само обавезним осигурањем постићи, те с тога особене прописе о грађанској одговорносги аутомобилиста срећемо готово увек са прописима о обавезном осигурању ове одговорности. Али аутомобил као веома погодно саобраћајно сретство давно је почео да се креће изван граница државе којој припадају сонственик или тералац или у којој су кола регистрована, па је истим ризицима изложио трећа лица и туђе ствари у међународном аутомобилском промету. Тако је се заштита од ове међународне аутомобилске опасности у корист трећих лица или туђих ствари поставила у све тежем облику, па су високи међу*) Овај рад је делимично послужио за наше предавање које смо одржалв на Коларчевом народном универвитету на дан 8. априла 1937. г. са темом: Одговорносш аутомобилиста и обавезно осигурање.