Brastvo

аи ај > АЕ

ШЕНЕ;

280

жена донети испуцан хлеб, да се не би детету пуцале уснице п пете! На ово строго мотре. Сем родитеља, браће п сестара, детету дају поклоне и укућани. —

Сад су за намештеном совром — трпезом. Чело совре у Сврљигу се сматра средина совре. Тамо седа најстарији члан свакога скупа, па редом од њега постављају се други по старешинству десно и лево тако, да је сваки дешњак старији од свога друга с леве стране. И свака здравица иде од најстаријега на десну страну. Старетинство се сваком приликом одређује по годинама, сем кума, који је најстарији па ма и млад био.

До самог чина стрижења не пију ништа, нити што једу. Кад су се већ све званице искупиле, а то је око једног часа по подне, настане чин етрижења овако: најпре донесу куму ножице (маказе, у Сврљигу: ножици 1. пад. мушког рода), запаљену воштаницу, киту босиљка, нов убре (пешкир, рубац) и суд с белим вином; за тим мати донесе дете, пи преда га куму десном руком, а десном та и кум прими, и метне на десно колено. Десном руком и на десно колено за то, што је — веле — десна страна анђелска, а лева ђаволска. Уз дете остане п мати, те га забавља да не плаче. Сад кум десном руком откине парче воска од воштанице, одвоји и залепи један пеш косе на „завијутку“, који се сматра као средина — центар — памети, среће, мудрости и снаге човечје, па узме ножице десном руком и одсече; тако исто залепи воском и одсече с десне стране, више слепог ока, па с леве, и с преда, и тако укрсти. Пошто је то учинио, и спустио косицу у детињу капу, узме ону киту босиљка, полије је вином, и покропи дете по глави. Вином се по„лива ради здравља, а белим — за срећу; босиљком,