Bratstvo

== 25 ==

Прве поруџбине учињене су већ. Читав низ цртежа на жартону по тим старим фрескама налази се у раду у Берлину и неће проћи неколико година, а тополска црква значиће један велики маузолеј наше средњевековне уметности и један диван музеј нашег старог сликарства. Све што је најлепше на зидовима наших чувених задужбина Краљ ће сачувати за идућа покољења. Ти радови у мозаику (сликањем малим комадићима камичака и стакла у разној боји) врше се у најчувенијим ра-

дионицама света у Берлину код Пула и Вагнера, Готфрид

Жајнерсдорфа у Берлину. Све што су те творнице досад израдиле сведочи да су у стању да посао достојно заврше и достигну скоро врсни рад старога Рима и Равене. Њин рад у цркви Воскресења у Петрограду, па на чесми Цара у Цариграду, или у храму Спаса у Јерусалиму, или у немачкој цркви у Риму, или у златној дворани Општине у Штокхолму, у катедрали Сен-Луја и најзад у небројеним црквама и зградама у Немачкој н. пр. у Ахену, у Хамбургу и Познању, затим у храму у Берлину, сведоче довољно о мајсторској моћи њихових радника.

Велика радионица њихова сад је потпуно заузета наруџбином из Тополе. Ради се и дува у велике балоне, који подељени у мале четвороугаонике бивају покривени златом дуго кованим и танко приложеним, да би их посве покрили стаклом које се кроз прашину злата претвара у танак слој стакла.

Мада радионица има на расположењу 10.000 нијанса боја и скоро 1000 нијанса злата, за ове поруџбине стварају се нови материјали, прво зато што је тражен један нарочито старински тон злата, који до сад још нико није поручио и захтеваб, а друго и зато јер има да се покрије 2700 квадратних метара, за што је нужно око 30,000.000 малих каменчића а потребно да цео материјал унапред буде спреман да би се избегле сваке доцније компликације при бојадисању.

У дворани где раде прилепљивање малих камичака на на цртеж висе између недавно датих планова за Златну Дворану у Штокхолму, и између цртежа који се налазе у раду за катедралу у Сен-Лују, несравњиво лепи картони инжињера Смирнова који целим тим радом под надзором посланства Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца у Берлину лично руководи. Он је те цртеже лично донео у Берли“ и запослио већину радника мозаика.

Ту је израђена по Краљевом 0. и Његошева слика за гробницу на Ловћену и недавно готова пренесена је у Црну Гору.

Свака слика састоји се од хиљаду малих комадића стакла, које све заједно стварају лик.

Тако ће ускоро црква у Тополи бљеснути старим сјајем. Немањића и то мало гнездо породице Карађорђевића постаће споменик достојан наше уметничке прошлости.

(»Време« 15. Х. 1925.)