Bratstvo

415

Петком чини црква успомену на страдања п крену смрт Опаситељеву и прославља животворни крст Господњи. Среда и потак су дани посни, јер нас потсећају на страдања, Хри-. стова. Али ипак имаде неколико седмица кад црква дозвољава мрс средом и петком, а то су седмице: митара и фарисеја (због јеретика), сирња, светла, духовска и две седмице од Божића. до Богојављења. | | |

Субота је у старозаветној цркви била дан одмора (од чега тај дан и носи име) и био је празнични дан, сагласно за“ новести Божијој: »Сећај се дана одмора да га светкујеш, шест дана ради и посвршавај у њих све своје послове, а дан седми, нека је одмор Босподу Богу твоме«. (Исх. 20, 8—10.). Али, пошто је Поспод нат Исус Христос васкрсао из мртвих у дан иза суботе, то бу св. апостоли већ почели празновати тај дан, као дан одмора. Суботу, са значењем дана одмора држи правсславна хришћанска црква на тај начин, што је тај дан посветила успомени свих светих, који су својим религијозно-моралним животом постигли вечни покој (одмор) на, небесима и молитвенсм спомињању умрлих са надом. да ће Бог за молитве цркве, даћи умрлима, вечни покој са светитељима. Православна црква је одредила шест нарочитих субота у које чиви молитвено спомињање свих умрлих чланова евојих. Те суботе које су повнате под именом задушница, су: вубота месопусне недеље, друга, трећа и четврта субота часног носта, субота уочи Духова и последња, субота, месеца сештембра (михољске задрушнице). _ |

На, тај начин црква, посвећујући дане седмице Господу, који је страдао, умро и васкрсао, и анђелима и светима, и вриносећи сваки дан Богу молитве за децу своју, освећује еваки дан седмице и учи нас, да сваки дан у седмици, уз свакидашњи посао, проводимо у духу вере и побожности, а да дан недељни, дан одмора, проводимо само у молитви им вршењу добрих дела, а да тај дан оставимо свакилашње послове, нарочито тешке. Првих шест дана у седмици су по важности сви једнаки, јер на свима почива благослов Божији. Као што је Васкрс врхунац свих правника, тако је и Недеља врхунац свих седмичних дана и зато прква, и прописује нарочито празновање дана недељнога.

М, Мратинковић, професор.

с:2019

Иконописпи ХМП. века у Русији. Поред Симона Ушакова у ХУП. веку познати су и други икосолисци- | 1 | _ Међу њима је нарочито интересантан »туђиналт јермечеке вере Изахове области« Богдан Салтатпов. која је пре-

>