Bratstvo

20

"ослободи утицаја Запада и стави под утицај Истока. Ту своју мисао остварио је (ава кроз. пркву, њену еманципацију и организацију. о _

До св. Саве црквена организација у држави његова · оца и брата није била српска. Српском су црквом управљали Грци. Да би црква била искрена учитељица и крепка заштитница народа и државе, она. треба да је народна. Ради тога, Сава и одлави у Никеју, гдје је привремено сједиште грчкога цара и патријарха, и излаже тамо и вјерске и политичке разлоге, који га нагоне, да у борби против латинства тражи срп ску аутокефалију. Код цара и патријарха, који су с болом гледали латинске витевове у Цариграду, Савина акција буде добро примљена и испуњена и он сам одређен за поглавара самосталне српске цркве, као најзгоднија и најпоузданијаличност. Ово је био највећи успјех св. Саве. Самостална држава "и самостална црква била су два најјача фактора у оно доба и значила су стварну самосталност народа п државе, а, на томе је Сава врло свјесно радио.

(Овјесност његова рада очигледно карактершшу ове чињенице. Прво што у јерархији хоће само Орбе, знајући да се вамо у њих може сигурно поувдати. Друго активност према, иновјерцима, према Богумилима и католицима, дакле тежња за јединством вјере. Треће, да учврсти и саму династију у традицији и да не дође опет до Вукановоких и Стефановеких сукоба, он одређује свога братића Предислава за свога другог нашшљедника под именом Саве ПА хотећи тиме још и то, да угледом династије дјелује на туђе елементе. Четврто, готово стратешки положај новооснованих епархија, које имају и своје нарочите мисије. Пето, вависност цркве од државе, оли“ чене у владару. Ове ово докавује зрео план и рад на оснива“ њу независности српске цркве. —

Била је дакле систематска акција да се православље. споји са идејом српске државе. Расцијешкане српске државе с равнородним културама гложиле би се и сатирале међусобно, да их није сјединила, енергична воља, Немањина, али да није било Савина рада, оне би се опег вратиле у стари ВР“ тлог и бориле се или до новога Шемање, или до неке отасне катастрофе, али Сава то мудро сата јечих. |

Организаторски рад Савин био је врло енергичан. Он је тој организацији дао чисто национални карактер. Чим је до“ био незавиност цркве, одмах је приступио уклањању анашионалних елемената са високих положаја српеке јерархије. (во Грке епископе емијенио је, а на њихово мјесто поставио Орое, већином своје ученике, У којима је имао повјерења и раран=