Dabro-bosanski Istočnik
Д.-Б. ИСТОЧНИК
Стр. 123
је да и ми вршнмо своју свету дужност за њену обрану. У првом рсду ми пастири народни и служитељи слова Божијег! Ево ђе је дотло вријеме по ријечима светог Апостола Павла: „Када многи не ће здраве науке слушати и трпити, него ће по својим жељама накупити себи учцтеље, као ш т о и х у ш и с в р б е. П р о п о в и ј е д а ј м о дакле слово, настојмо у добровријеме и у невријеме, п о к а р ај м о, з а п р и ј е т и м о, умолимо се са свзк ијем сногаењем и у ч е њ е м" (II. Тим. 4, 2—3.). Учитељи младежи ! усадите у млађаним срдама ваших ђака сјемење здравог учења ; мета ваша није само да изобразпте Србе, него и добре Хришћане. Но и ви очеви и матере! „Дјецу своју гојте у науци и у страху Господњем" (Ефес. 6, 4.) јер сте ви први гојител.и, вас-
питатељи ц наставницн човјечанства. — Сви пак скуна — љубсзни моји — ,,н емојмо ви га е бити маладјеца, коју љ у л, а и заноси сваки вјетар науке улажичовјечијој путем п р и ј е в а р е", као гато то каже св. Апостол Павле (Ефес. 4, 14.), него станимо добро и држимо чврсто учење и предања свете нагае цркве, одбацујмо и одбијајмо еве што је туђе и противно, ма да и Анђео с неба снђе и препоручи нам такво што. Тако радећи будимо сходно убијеђени, да ћемо помоћу Бога одржати побједу и против таквога непријатеља цркве Христове; тако чинећи буднмо увјеренп, да ће опет света наша вјера увјенчана бити вијенцима елаве и побједе; да хригаћанска православна цргсва мора безсумње и сада каоивазда надјачати; јер ..Вјера је наша ова побједа, која побиједи свијет". Зравствујте!
0 суђељу на смрт Спаситеља нашег Исуса Христа. (Наставак).
VI. „А главари свегатенички и сва скупгатпна тражаху на Исуса снједочанства да га убију" (Марко 14.—55.) Тражилн су свједоке на Исуса али не да кажу о оптуженоме свој суд по правди, него да суђењу даду неки спол.агањи вид правде и њиховог праведног суђења, доказујући да је праведна пресуда смрти, коју су над Опаеитсл.ем још прије изрекли и закл.учили. По том је даклеи тражење свједока било просто исмијавање правде, јер и ако су многн свједочили лажно као што вели јеванђелиста Марко : „ Јер многи свједочаху лажно на њега и свједочанства не бијаху једнака (гл. 14.— 56.), па ипак за то сабрање није ни мало казнио лаж .Ћиве свједоке и ако је закон заповиједао да се казне онп, који лажно свједоче. Па гата више, још су свједоци свједочили онако, како су то саме судије скројили и осудили. Та је њихова одлука била незаконита, јер су хтјели да убију праведника. Поступак њихов био је неправедан и незаконит, па су још они сами утврђивали лажне свједоке у њихову свједочењу. Најпослије су догали двојица, који еу казали ово: „Овај је рекао да може оборити дом божији, и за три дана сазидати" (Мат. гл. 26. ст. 61.)
Бранитељ сабрања Салвадор вели, да баш ова двојица свједока, о којима говоре јеванђелисти Матија и Марко изобличавајућн их и говорећи да су били лажни свједоци, потврђују оно, што је јеванђелист Јован рекао о сили Исуса, коју је Христос одрицао. Тај изговор Салвадаров имао је својег неког разлога. У глави другој јовановог јеваиђел.а, на које нас Салвадор упућује чита 10 ово: „Иеус одговори и рече им развалите ову цркву и за три дана ћу је.подигнути". Из овијех ријечи види се, да Христос није то рекао тврдећи с неком пријетњом, да тобож застраши као да ће он разругаити цргсву, ко гато су свједоци гаворили, него је рекао узгредно „развалите", али, вал.а размислити како се та црква разорава. Очевпдно је да свједоци нијесу разумјели коју и о којој је цркви говорио Исус Христос, него су судије хтјеле да изазову Исуса, не би ли поновио те ријече, али не да их иретресу гата значе, па онда одбаце на страну, него да их узму као само признање, како би вигае окривили оптуженога. По јеванђелистима Матеју и Марку види се да ова двојица лажнијех свједока не свједоче једнако, јер један велп : „И рекогае : он је казао : ја могу развалити цркву божију и за три дана начинити је" (Мат.