Danas

Danas

munim gasovima. Zahvaljujući efi-

Volvoa spada ekološki među najčistije u 1 m katalizatoru sprečava se emito-

svetu. Koriste se lakovi bazirani na vodi tako da su štetni sastojci smanjeni na trećinu u odnosu na vrednosti propisane standardima Evropske unije.

Tokom čitavog razvojnog i konstrukcio-

205 posto ugljenmonoksida, ugljoBika i azotnih oksida; u znatno ve1 Pi no što je to zasad propisano prasma Evropske unije.

sti recikliranja materijala, a mnogi već reciklirani materijali se već sada ponovo vraćaju u procese fabrikacije.

Primera radi, motorski blok i kućište menjača izrađeni su najvećim delom od reciklažnog aluminijuma. Pri realizovanju projekata među najznačajnije ciljeve kod Volvoa spadaju nastojanja Za umanjenje količina ugljendioksida. Stoga se i sprovodi drastič-

no smanjenje utroška goriva: U periodu od 1990. do 2005. umanjenje treba da dostigne 25 posto. Uz to se neguju i zamašni projekti u oblasti alternativnih goriva.

Pošto je automobil već uveliko postao

· svakodnevna potreba Volvo je i za korisnike modela S40 pripremio garniture opreme koje treba u punoj meri da zadovolje potrebe automobilista i njihovih porodica. Sva ta oprema proizvodi se pod uslovima već poslovičnog visokog nivoa kvaliteta. Baš zbog toga se i dobar deo te dodatne opreme ugrađuje u fabrici tokom proizvodnog procesa.

Za pretežno gradsko korišćenje automobila kupcima su na raspolaganju, pored ostalog, i točkovi od lakih metala, audio-uređaji, bravice za navrtke točkova, alarmni uređaj sa daljinskom komandom, suncobran na zadnjem staklu i dr.

Za pretežno poslovno korišćenje mo-

u da se dodaju zadnje aerodinamično

ilce („spoiler“), kompjuter, drveni volan i dekorativni elementi.

Za turističke svrhe na raspolaganju su i sportsko oslanjanje, uređaj za sprečavanje proklizavanja (DSA), elektronski klimatizacioni uređaj (ECC), navigacioni sistem, elektrifikovana sedišta, maglenke, štitnici glave na zadnjim sedištima, zagrevanje prednjih sedišta, sportski volan,

uka za vuču prikolice i dr.

A da bi se životna sredina zaštitila u najveće mogućoj meri sastavljena Je „crna lista“ štetnih materijala · kojima je ·onemogućena primena u proizvodnji. Na toj listi na prvom mestu nalazi se azbest. Uz to sastavljena Je 1 „siva lista“ materijala koje treba u maksimalno mogućoj meri izbegavati. Tako i postup lakiranja kod

nija izveze još jedan krug, Tokom ı «e, na dugom pravcu ga Je pojurio Ddrug Tedi Teclaf. Vozili su točak · žk velikom brzinom kada je na b a desnom točku Braunovog bolibo:odirao pneumatik. Glomazni au| co je sa staze i uleteo u jarak. U nojom pokušaju da vrati bolid na JBTaun je naglo zakrenuo volan i [si izleteo na drugu stranu staze. » likom i vozač i mehaničar su is:0uozila ı nakon nekoliko časova niyun je izdahnuo. 552Šćeni trkački svet odao je dužne »ipmladiću koji je pobeđivao i najveo),tog doba – Vagnera, Emeria i De

M. Lukačev

aan ai

nog procesa vođeno je računa o mogućno-

~ Švedski SEF i italijanska firma Brembo udruženim projektima pripremaju električne kočnice, koje treba da nađu primenu u luksuznim automobilima u 2004. U toj oblasti su već veoma aktivni i Boš, Kontinentla Teves ı Delfi. Novi uređaji treba da zamene hidraulične kočnice. Novi sistemi su bazirani na pobuđivanju električnog signala od strane kočne pedale i taj signal dejstvuje na elektro mehaničke pokretače smeštene u kočnicama točkova. Prva generacija električnih kočnica biće zapravo hibridna u sklopu sa hidrauličnim. Primena potpuno elektro-mehaničkih kočnica očekuje se kroz osam do 10 godina. Zahvaljujući novim kočnicama konstrukcija motornih vozila biće u znatnoj meri uprošćena. ,

| OJ VO SJB. Sitroen:

Sitroenovi modeli ksara i ksara pikaso su prvi automobili u svetu u kojima se koriste optički kaDlovi. Svo upravljanje obavlja se preko integralne Kutije „multipleks BSI“ a u sistem su uključeni radio, alarmni uređaj, centralna zaštita, sistem za navigaciju, sistem za upravljanje radom motora i dr. Na taj način, pored pouzdanijeg rada, omogućena je i ušteda više od 300 m klasičnih kablova.

? | di nove:c

svojih modela. Prvi model, C5, biće prikazan. “Salonu u Parizu u:oktobru, kao zamena za ksa

tiu. Isti sistem označavanja modela biće prime.

njen i u 2003. kada treba da bude lansirana za-

mena za supermini sakso, sa oznakom Ć3. Novi

mode] C3 bio je prikazan kao konćeptni auto na

nake

||-Salonu u Parizu u oktobru 1998. Novi C6. luksu-

| zni sedan, treba da bude lansiran u 2003:a bio je.

| prikazan kao.konceptni auto na Salonu u Ženevi. | u martu 1999: | o

red finansijskog neuspeha u operaciji Rover. | Porše Je u punom zamahu, tim pre što Je na pomolu lansiranje ı trećeg novog modela, luksuznog sportsko-kombinovanog vozila.

četvrtak, 29. jun 000. l 5

O) Prema procenama analitičara u zemljama sa najrazvijenijom automobilskom industrijom doći će do izvesnih promena do 2004. u pogledu ukupnog obima proizvodnje motornih vozila u odnosu na 1999. Proizvodnja će biti uvećana u zapadnoj Evropi sa 14,615.238 na 15,022.361, u Japanu sa 2,004.607 Ha |0,535.927. u Južnoj Koreji sa 2,843.114 na 3,904.876, u Brazilu sa 1,235.909 na 1,922.620, u Indiji sa 743.169 na 916.917 i u Argentini sa 292.465 na 532.637. Jedino će u Severnoj Americi u toku narednih pet godina ukupni obim proizvodnje da opadne sa 17,582.091 na 17,185 235.

Fuzijom italijanske firme Rejna i francuske Amsi krajem maja formirana Je kompanija ARA koJa je sada najveći evropski proizvođač komponenata oslanjanja (spiralnih opruga, stabilizatora i torzionih poluga). Nova kompanija je ujedno i četvrta po veličini u svetu. .

Radi smanjenja razvojnih troškova i uvećanja fleksibilnosti proizvodnje vodeći proizvođači lakih vozila planiraju umanjenje broja platformi tokom narednih pet godina i to VW sa 7 na 6, Fiat sa 8 na

5, PSA (Sitroen/Pežo) sa 5 na 3-4, Reno/Nisan sa

13 na 5 ı Ford/Volvo sa 6 na 4.

| (5 te C5-R. Za ražvoj i izra| četiri automobila GM je uložio:40 miliona-

|G _Ostvarel! bolj tencijalnih kup a širom sveta.

Porodice koje su većinski vlasnici deonica BMW-a (Kvant 48,1 odsto), PSA (Pežo 25,13 odsto) i Poršea (Porše-Pih 50 odsto) nastoje da i nadalje sačuvaju nezavisnost svojih kompanija. Do promene ove politike Jedino može da dođe kod PSA kada sledeća generacija porodice Pežo preuzme upravu. Kod BMW-a situacija je i dalje povoljna: u protekloj godini vrednost deonica porasla ja za 26 odsto i po-