Danas

Đanas l 4 četvrtak, 29. iun 2000.

NISSAN

OPLAŠĆENI SERPIS

www.nissan-if.co,yu

LF RUTOCKNTRB 011/488-14-04 ; 063/268-994 4881-008/149 ; 063/231-275

Zemun, Crnogorska 17 Tel. 011/ 619 114, mob.tel. 063/219 1i4

ORIGINALNI REZERVNI DELOVI: ZASTAVA 750, 101, 128, 1100/1300 JUGO 45/55/60/65 FLORIDA 1, 3 EFI,/1, 4 LADA, LADA SAMARA

27. Marta 66, fel. 3235-770 V. Ilića 94c, tel. 4803-907

JUMMOE aufe PRODAVNICA AUTO DELOVA

BEOGRAD, SINĐELĆEVA 3-A, TEV/FAX: 011 /A4-44-965 www.|Unioraulo.co.yU moail:junioraG0eunet.yu

IEEE

Uno - Tempra - Tipo.- Croma Punto - Bravo - Brava - Ducaflo

SEPCIJALIZOVANA RADIONICA

ie PEUGEOT PEUGEOT || || KO)

Prvomajska 106b, Zemun, # 615-130 Najstariji auto sevis PEUGEOT u PUTE,

Preduzeće za proizvodnju i promel delova : i pribora za motora vozila K. D.

/elolijguto

| originalni rezevni MERCEDES Benz MAN FAP Famos O _ Čačak, Đorđa Tomoševića 74 „Tel: 032/52-638, tel/fax: 355-685

delovi

f.utomobili _ na tuđim BOR. menjača Učitpama aa 662 ceniralno gr - It i(qn5kd ] _ diučavanje Stambenii podizači prozora Posni prostor a i 1(400181 | „dop ro

WrijMaliaa 425 -opašk, atlehe

— vedski Volvo je tokom proteklih šest Geni bio ı ostao nedostižni Dio-

nir u oblasti bezbednosti: u 1944. prvi je uveo sigurnosni putnički prostor i slojevito staklo, u 1956. obloženu instrumentnu tablu, u 1959. trozglobne sigurnosne pojase, u 1966. dvokružni (dija-

se niskim stepenom aerozagađenja. Pored 5-stepenog manuelnog menjača kupcima je na raspolaganju ı 4-stepeni automatski sa tri povozna programa: sportski, ekonomični ı zimski, kod kojeg je proklizavanje pogonskih točkova sma-

se sa istom sigurnošću na uskom vijugavom putu kao i na autostradi. Nezavisno oslanjanje i funkcionalna gradnja osiguravaju pouzdano ležanje i na putu sa neravnim kolovozom. Ni u najoštrijim zavojima nema ni najmanje pojave nestabilnosti, a tome doprinose masivni

gonalni) kočni uređaj ı popustljive zone karoserije, u 1968. štitnike glave, u 1973. branike za ublažavanje sudara, u 1974. popustijiv stub upravljača, u 1984. neblokirajuće kočne uređaje (ABS), u 1986. dodatno stop svetlo, u 1987. automatski zatezač sigurnosnih pojasa i zaštitne vazdušne mehove, u 1990. integralno bezbednosno dečje sedište, u 1991. sistem zaštite od bočnih (s)udara (SIPS) ı automatsko VIsinsko podešavanje sigurnosnih pojasa, a u 1994. bočne zaštitne mehove.

Il u najmanji model. Volvoa, S40, ukomponovani su svi ovi elementi pasivne bezbednosti. Pritom je u pogledu zaštite od posledica (s)udara najznačajnija uloga sistema bočne zaštite (SIPS). Kada su u pitanju teži saobraćajni udesi u 25 posto slučajeva su baš bočni (s)udari. Sistem SIPS razvodi energiju udara ravnomerno, preko stubova karoserije, krova ı poda, na druge elemente karoserije koji je apsorbuju. Ovaj sistem se po mnogo čemu razlikuje od rešenja drugih proizvođača posebno zahvaljujući uvođenju i bočnih zaštitnih vazdušnih mehova. Na taj način se opasnost od težih ozleda umanjuje za najmanje 35 posto.

Za pogon volvoa S40 na raspolaganju su redni benzinski 4-cilindarski motori postavljeni popreko i pogone prednje točkove. Izbor Je bogat ı radna zapremina ovih motora iznosi 1588, 1731, 1948

(dve verzije) ı 1855 ccm. Svi motori su sa

četir: ventila po cilindru ı dva bregasta vratila u cilindarskoj glavi i odaju od 105 do 200 KS. Motori su temperamentni ali i ekonomični

ı odlikuju

njeno na najmanju moguću meru pri polaženju na klizavoj podlozi.

U verziji S40 T4 auto je serijski opremijen i sistemom za regulisanje dinamičnog proklizavanja točkova (DSA). Ovaj uređaj u ostalim verzijama spada u dodatnu opremu. Cak i pri dodavanju punog gasa na klizavom kolovozu uređaj DSA sprečava proklizavanje prednjih točkova pošto se na pogonske točkove prenosi samo onolika snaga koliko mogu da podnesu ti točkovi pod datim uslovima. Na taj način se poboljšava bočna stabilnost i umanjuje naklonost vozila ka podusmeravanju pri pro-

lazu kroz zavoje. UZ to se

umanjuje opterećenje mo| ___ tora, menjača [| DHeU,. matika.

Zahvaljujući valjano izvedenoj konstrukciji i prikladno odabranoj opremi

njene, zdrave i prelepe mladosti a

pri tom je još u značajnoj meri odavao ı plemenito poreklo. Po prirodi bio Je uglađen i uravotežen a uz sve to imao je veoma prijatan modularan govor. Predstavljao se kao student Jelskog univerziteta i pri tom bio je pravi džentimen i nikada nije pominjao da pripada veoma bogatoj ı uglednoj njujorškoj porodici.

Skromno i smireno uključio se u auto-

sport ı pri tom nikom nije ni padalo na pamet da će taj mladić vrlo brzo da stekne međunarodni ugled i da će velemajstor Ralf de Palma da ga proglasi „Jed nim od najvećih vozača koji Je ikada seo za volan“. _ Napustio je Jejl i uprkos majcinim protestima priključio se kao pripravnik Fiatovoj EcKIpi za nastup na trci u Dajtoni. Na toj SVOJOJ prvoj trci nastupio je kao suvozač-mehaničar.

Ubrzo potom omogućeno mu je da obavi pokušaj obaranja amaterskog rekorda na jednu milju, koji Je bio postavljen četir: godine pre toga i iznosio 39 sek. D.B. Braun se za volanom glomaznog fiata ponašao kao veteran i poboljšao rekord za 3 sekunde.

Ubrzo potom, u 1908. Dejvid Brus-Braun pobedio je na brd-

prce za je pravo oličenje prefi-

volvo S40 ponaša

PAD dJJ)JP* |DiPys) als) (Ć};P /\gqyerp]/to

skoj trci Šingl i osvojio svoju prvu zlatnu medalju. Isti uspeh ostvario je i naredne godine za volanom benca.

U toku 1909. pobedio je na nizu takmičenja, a u Dajtoni bio je drugi iza Oldfilda koji je nastupio sa „munjevjitim bencom“. Tako je na bazi svojih rezultata i šarma uvršten u ekipu Benca za CP Savane u 1910. lu toj trci je pobedio i to ispred već poznatog asa Emeria sa prednošću od 1 sekunde. U Savani se pojavila i njegova majka koja je došla sa namerom da

Polrošnjoa goriva: U gradu 11,8 |M O SLOU ICI JLJ -

· stazu 1 zagrlila ga čak pre nego što Je

moćni stabilizatori prednje i zadnje osovine.

Cak i kod najoštrijih usporavanja neDlokirajuće kočnice (ABS) osiguravaju pouzdano prianjanje i precizno upravljanje. U zavisnosti od situacije kočni sistem raspoređuje kočne sile neravnomerno na prednje ı zadnje točkove, prema potrebi, a uspešno konstruisano oslanjanje prednjih točkova sprečava odizanje ili poniranje prednjeg dela karoserije pri ubrzavanju i kočenju.

U pogledu umanjenja aerozagađenja Volvo je realizovao, u saradnji sa ekspertima u oblasti ekologije, program Za razvoj proizvoda koji je poznat pod nazivom „Sıstem zaštite Životne sredine“ (EPS). Na bazi tog programa analizira se svaki pojedinačni deo već u početnoj fazi, odnosno pri preradi sirovina, potom tokom proizvodnog procesa pa sve do njegovog ponašanja u eksploacionom periodu uključujući i podobnosti za recikliranje. Može se sasvim slobodno reći da je čitava konstrukcija prilagođena za budućnost. Tako, primera radi, najsavremenij uređaj Za upravljanje radom motora, obezbeđuje efikasno sagorevanje g0Triva i umanjuje količine štetnih sastojaka

edni 4-cilindar radne zapre

U

_ Tehničke karakteris

11

_ osnovnog modela

ccm sa višemlaznim ubrizgavanjem goriva. "85.kW/115 KS (147 kW/200 KS) pri 5500 o

ni moment od 143 (300) Nm pri 4200 (07

DLS 5-stepeni manuelni (ili 4-stepe | Masa praznog vozilo: 1340 (1385) kg: Maksimalna brzina: 185 (235) km/h.

Moć ubrzonja od 0 do 100 km/

(9,5) lit/100 km.

(13,8),nap

iitovanje uglijen-dioksido: 202 (226)

ga odvrati od takmičenja. Međutim kada je pobedio, majka je utrčala na

uspeo da skine naočare i da izađe iz automobila. -

U 1911. pristupio je ekipi Fiata za koju su vozili Lui Vagner ı Kaleb Breg, i ponovo odneo pobedu na GP Savane.

U 1912. u trei „500 mulja mdijana_ polisa“ zauzeo je treće mesto za volanom fiata.

Iste godine u ekipi Fiata učestvovao Je na 4. GP autokluba Francuske u Diepu. Trka Je bila dvodnevna ı u” dužini od 1538 km. Mladi student, koji Je u to doba već bio poznati u Franuskoj, poveo Je trku od samog početka i prvi prošao kroz cilj. OstvaTrio je prosečnu brzinu od 116 km/h i postavio novi rekord staze. Međutim drugog dana bio je diskvalifikovan zbog dolivanja goriva van propisanog mesta. D.B. Braun je izvezao trku do kraja u nadi da će mu biti oprošteno nepoznavanje propozicija. To nije bilo ~ učinjeno tako da je u trci nezvanično Zauzeo Ireće mesto.

Kasnije u toj sezoni Dejvid BrusBraun pripremao se da nakon dve prethodne pobede ponovi svoj uspeh na GP Milvokija. Tokom treninga zvanični starter trke Fred Vagner skrenuo mu je pažnju da treba da ode u boks i zameni istrošene pneumatike. Među- · tim D.B. Braun je insistirao da mu se

Ne