Delo

126 Д Е Л 0 Напш осећаји и симпатије за природним животом, опет се битно разлпкују од ocehaja осталпх блазпраних епоха. Разликују се од епохе С а 1 р u r n i u s-ове, T h e o k r i t-ове u V i r g i 1-ове; разликуј у ce од епохе једног Teniers-a и 0 s t a d е-а,- разликују ce од иастпрске галантерије осамнаестог века! Данас се уметници внше не задовољавају само сентпменталним размишљањем о животу сељака, него неком знанственом савесношћу анализирају бнће u осећаје тих природнпх људп, а за уметнпчки пзраз тпх својих студија, нашли су, да је најзгоднији модеран иравац у уметностп * * * Још у првим почецима модерне немачке уметностп, опажала су се два привидно сасвим прогивна — али по своме бићу — сасвпм сродна правца и то : „натуралистички иравац“, који је у Немачкој, створио сликар AdolfMenzel, u „фантастички иравац“, коме је опет творац чувени Швајцарац — сликар А r n о 1 d В б с k 1 i n. Онај први правац, којп је Либерман од Менцла примио а слакар Уде даље га наставпо, водп своје норекло од Францускпх, а ова) други може се сматрати правпм, народним, немачким правцем. У њему је препорођеп специФично народнп немачки дух — дух једног Хелбауна и Дирера. У томе другом правцу раде данас три немачка највећа уметника: К 1 i n g е r, S t u c k п T li o m a- Сва дела, која je Клингер до данас створио на уметнпчком нољу, сви чувенп сликарски радови, којима је То.*а до данас обогатио немачку уметност, ц сви дојакошњи радовп млађаног али врло даровнтог сликара Франц Шгука, сви ти радови испр а су побудпли чуђење, негодовање u осуђивање, кашње опет јаку донадљпвост. Менцел п Беклин по својој старости, не могу се рачунати међ најмлађе уметнике- Својим жпвотом п радом засецају они у доба романтичке перподе немачке уметностп, али они су били први уметницп којп су сасвим раскрстили са историским развитком немачке уметности, u из органског споја од старог класичног и романтичног идеала, створнлп су нов модерни идеал. Оба та уметника могу се нре назвати весницима, него ли вођама модсрног правца, али они тако исто мисле и осећају, као н најмлађи представннци те најновије уметнпчке струје. Дуго времена био је Менцл једини представник модерног уметничког иравца код Немаца. Још са својим нрвснчадима он се показао прави син свога народа и свога времена. Пспрва је највнше сликао омање ствари само воденим бојама. После се одао u на монументалније радове, и у тпм радовима, увек је износио само немачку природу, немачки живот и немачке ocehaje. Мснцл је био први сликар свегла, нлп као што Немци кажу „Fr ei 1 i с h tm a 1 e r“, то још у оно доба, када се није још пи номишљало иа то име. Менцлов начин сликања иригрлили су и Другп немачки уметници као F r i t z v. Uhde у Мннхену: M a х L i eb e r m a n n у Берлину; A r t h u r K a m p f у Диселдорфу н K a r 1 R a n t-