Delo

280 Д Е Л 0 Па како те може узбудити неко са свим неиознат ? Не љути се , Омере , већ ми веруј , да не умем да разумем тај појав код тебе. а радо бих те хтео разумети , јер си добар човек. Омер се умири , а Лука Грбешић , који је видео да ми целу ствар од почетка треба оојаснити, отпоче о томе, каквп СУ породични и друштвени односи владали у Босни и Хе))цеговини нре окунације, а какви су данас у двадесетој години окупације. Ја сам се трудио да н у другим местима нрикуним податке о овом одвећ важном иитању, о ком ћу овде опширно говорити. Породични живот Јевроне крајња је противност породичном животу турском. ^ Јевропи све је унућено на то, да женскиње добије једнака права с мушкињем, да не буде упућено иа његову помоћ, већ као и мушкиње да буде господар своје душе и свог тела. Тиме жена задобија не само мушке одлике већ и махне. Сасвим друкчије живи турска жена. Да кажемо одмах да и њен живот има извесне светле стране. Она зависи потпуно од свога мужа. живи с* њиме и за њега — за њега и за своју децу. Кућа, харем, то је њен цео свет. Она мужа свога обожава и боже сачувај да би јој пало на ум, да се у чему с њиме изравна. Н>ен муж је за њу идеал мушке части , скуп свега мушког савршенства. Она хоће, да муж буде њен господар, заштитник, вођа; хоће да је од њега зависна, да се за њ жртвује, да му се покорава, да се у за њ приљубљује; хоће да се у његовом загрљају љуљушка, да на његовим уснама впси: хоће да је он снажан, и ужива у својој немоћи и нееавршенству поред њега. Измирује се с мужевљевим многоженством само ако то донуштају његова материјална средства. Из почетка можда је донекле мори тиха љубомора , кад се види под једним кровом са својом супарницом , али доцније тај срчани бол умине, те супарнице у љубави постану у харемској усамљености другарице и пријатељице. Остарела була сама се брине да набави себи млађу заменицу, ако не свагда као жену, а оно бар као робнњу. Тиме се осигурава да муж не тражи задовољства мимо куће.