Delo

ДВАДЕСЕТОГОДИШЊА ОКУПАЦИЈА БОСНЕ II ХЕРЦЕГОВИНЕ •297 године н. пр. полицијски је забрањена једна амамска радња. где су г. г. бирократи и.мали недозвољене састанке с Туркињама. Друштво једно узело је тај амам под најам у том нарочитом циљу. На челу тог друштва етајао је полицијски чиновник, Немац, који је био надзорник над амамима и купатилима и одликовао се код окупатора као особито моралан. Кад је ово избило у јавност, амам је био затворен, а цела ствар прикривена, да само не пуца брука. Ако расудимо, како ће се ствар даље развијати, мислимо. да ће највероватније бити ако кажемо, да ће морална поквареност оштетити највише мухамедовски живаљ, јер је он пре тога највећма био ограђен и најосетљивији је, као биљка, до које не допиру сунце и ваздух. Али ће тој поквареностн подлећи само појединци а чврсти основ непорочног породичног живота мухамедовског остаће у целости неповређен и, докле друштво постоји на чистом породичном животу, неће се изгубити. Што Мухамедовцима не достаје. то је поглавито опште образовање. У том погледу морају особито много радити. Опасност је само. да у жудњи за образовањем, која овлађује по примеру Цариграда, не иостану иовршни, немарнн. и да се не задовоље само спољашношћу јевропске нросвете. Н I путу образованости биће им поуздани вођи и морална потпора њихова нравославна браћа. Они су, као што смо већ рекли, морално један другом најближи, али су православни измакли од Мухамедоваца у томе, што су чувајући чистогу свог породичног живота, ириступни за сваку врсту знања* Та особина је основ образованости. Мухамедовци су конзервативни за сваку новину; православни су конзервативни само у породичном животу, у својој вери и народним обнчајима, иначе су пристуначни свему. што се обележава речи: напредак. Садашње приближење Мухамедоваца с православним Србима у окупираним земљама од огромног језначаја за будућност(Наставике се)