Delo

фРЕГАТЛ ПАЛАДА 221 сти у занатима, у трговини; једноликп укуси; једнолика храна и одећа, једном речн, у свему налазите сличности, и понекад такве, да се дивите како се сме и помислити на разнородност ових народа' II један и други су подозриви и неповерљпви; спасавају се невоља системом повученог живота, као каменнм бедемом; у обојих је је та иста цивилизација, нод утицајем које су оба народа, као два брата у породици, напоредо расли, развијали се, сазревали и старили. Да су Јапанцп узајмили ту цивилизацију од Китајаца као суседи, као од туђа племена, онда се не би могло објаенити то, што Манџурцп и другн околнн народ и данас стоје слободни од те цивплизацпје, и ако су знатно ближе Китају, него Јапан. Не, нека би ме Јапанци одмах ухапсили, нпак бих .ја, упорно као Галилеј, тврдно, да су они— члановн китајске породице и њена деца, да су отишли на острова, п захваљујућн својем географском положају, затворили се тамо до нашега доласка. Па и сама ова острва, ако је веровати геолозима, нису ништа друго, до део одваљенога копна... Може бити да ће вам изгледати чудно зашто ја улазпм у детаље ствари, која не подлежн сумњи код свију оннх што сматрају Кину и Јапан као једну целину. II ви сте свакојако тог истог мишљења као и многи, као и ја сам, као и свн у опште, једном речп — 1ои1 1е топс1е. Само Јапанци се налазе увређени, кад их странцн, по незнању н варварству, како веле они, мешају с Кптајцнма. Ја сам додирнуо ово пнтање само зато, што сам сад у Јапану. А ко дође овамо тај ће се немпновно дотаћп н питања о сличпости Јапанаца с Кнтајцнма. Овде је то питање канитално. II ја само следим прнмеру других. Шта да чиним: од досаде бацам се у педантерпју. Зато избављам и себе и вас од даљнх нагађања н досетака: размотрпте ова питања па беснослнци, у кабннету, уз прцпомоћ научних нзвора. Ајаћу вам просто псирпчатп оно, што видим и чујем. Кад је реч о пзворнма, да поменем једаи, можда од најпнтересни.јих. Уморен од Кемпфера, нападнем ја на једну стару књпгу, из библиотеке мојега суседа по кајутп, која говорп такођер о Јапану, н како гласи назнв — о узроку гоњења на хрншћане. То је снис Карона п Хагенара, нреведен чрез Сте-