Delo

318 Д Е Л 0 била хваљена и одобравана. Писац са тако недоследним држањем у моралним питањима никако се не може сматрати оснивачем једне литерарне школе, која је на морални моменат у поетском стварању гледала као на ствар првостепене важности. V ЕВГЕНИЈЕ ОЊЕГИН Кад се у руској књижевној историји говорп о Пушкину као оснивачу руског песничког реализма, тада се обпчно помишља на његово главно дело, на роман у стиховима — Евгеније Оњегин (1822—1831). Оњегин доиста и јесте Пушкинова најглавнија творевина, а у стварп испитпвања природе Пушкиновог утицаја на руски песнички реализам, Оњегнн је без сумње и најважнији песников производ, у колико он обрађује градива врло блиска н сродна градивима руске реалне приповетке и романа. Пушкин је и сам сматрао свој стихотворни роман за своје најважније дело. У свом писму А. А. Бестужеву од 21. III. 1825 год., бранећи се од неких замерака поводом Евг. Оњегина, Пушкин вели: „инак је он моје најбоље дело“. Исто то вели о Оњегину и Бјељинскп, који у својој критици Пушкиновпх списа каже: „Оњегин је најсрдачнији производ Пушкинов, најмилије чедо његове фантазије и врло је мало производа, у којима бн се личност песникова тако потпуно, тако сјајно и јасно огледала, као што се личност Пушкинова огледа у Евг. Оњегину. Ту је сав живот, сва душа, сва његова љубав; ту су његова осећања, његови појмовн, идеали. Оценити тако дело значи оценити самога песника у свем обнму његове творачке делатностиА1 Но, крај свега тога што је тај песнпков нроизвод у тадањој устојалој, досадно сантиметалној и романтичкој поетичкој књижевностп изазвао необнчно велико интересовање, и од људи којису од поезије тражили чисто естетичког уживања био проглашен као производ несвакндашње вредности, он се ппак не може сматрати као творевина, која бп могла бити основа, полазна тачка будућег поетичког реализма — не може стога, што аутор у том роману 1 Сочпнешн В. Г. Бгћлпнскаго, цит. пзд., т. III, стр. 220.