Delo
EfcOHOMCKO СГАЊЕ СРБИЈЕ 27 Деветнаести век је дао нов вид вези Истока и Запада на пољу трговине. Балканско Полуострво, које је кроз толико векова било земљиште на коме се највећи део размене продуката између Европе и Азије вршио, почело је губити тај значај, нарочито од оних момената, кад је светски саобраћај нашао ослонца у новим комуникационим средствима. За нас је од значаја истаћи овде однос, који је настао од дана, када су после Берлинског Уговора, постале нове области: Босна и Херцеговина с једне стране, Србија и Бугарска с друге. Пре овога последњег момента, на десет година пре окупације, саобраћај је у Турској био такав, да је сав транзит за Европу ишао преко Србије. Бугарска, Босна и Херцеговина, Стара Србија и Македонија упућивале су робу преко Србије, јер су се комуникације из поменутих крајева сасређавале на границама ондашње нолузависне Србије у којој је најважнија улазна тачка за робу из турске државе била на јужној граници ондашње наше државе. У очи седамдесете године прошлога столећа извршена је реформа на нутовима данашње Бугарске, Босне и Херцеговине и створено више важнијих извозних тачака из турске империје, чему је приномогло и то што су Црно Море и Дунав, услед употребе парних лађа, добили нарочити и важан значај у савлађивању промета између Турске и Европе. Како је Средоземно Море, пошто је прокопан Суец, изменило свој ранији значај у светском саобраћају, јужни су делови Балканског Полуострва са Европом вршплн међусобни промет преко тог мора и слабили значај Србије у међународној транзитној трговини: Обавеза, која је Србији наметнута Берлинским Уговором да саградп железницу, која је везала Цариград са Европом, дала је такође нашој земљи нов положај међу суседннм земљама на Балкану и одредила јој но све други значај и улогу, која се од раније битно разликује. Док је Србија, услед помепутпх нромена, из једне фазе улазила у другу, Босна и Херцеговина су ускоро после Берлинског Уговора и окупацпје биле одсечене готово од свих покрајина балканских а нарочпто од Србије. Железничка мрежа босанска, створена за експлоатацпју шума и руда у Боснп и Херцеговинн, н пз стратегијскнх побуда, нпје везивала Босну нн са Црном Гором, нп са Србијом ннтн са Турском. Старн путови, “којнма су Босна н Херцеговипа биле-