Delo

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД 449 кује тајанствене, пророчне речи, које од некуда из бесконачности допиру до њених ушију. Дечаци (бр. 9). г-ђе Л. Ауер припадају истоме кругу, коме и слике Р. Ауера. Врло вешто увребана је драж, која лежи у кретању усана, у покрету очију, у неусиљеној линији тела онога дечка што чита. Оно, што је чисто детињско, добило је у оба салика свој прави нагласак. Са пуно драмских ефеката насликане су слике Ф. Р а ч к о г а. Њему даје инспирације „Божанствена Комедија" Дантеова. Ретко је када једна велика епопеја била у стању да тако снажно заталаса машту једнога уметника и да потстакне визије тако живе и тако експресивне. Снажни контрасти као огањ црвене, затворено-плаве и неранџасте боје дају овим визијама акценат нечега пакленога и адскога. Као фантом издвајају се мрачне фигуре из бенгалскога осветљења, на које подсећају његове боје. Свугде се пак осећа да је кичицу водила једна веома поуздана рука. Пејзаж Ковачевића (бр. 43.) долази у ред слика, које одмах на себе привуку пажњу. Видовић се сасвим издваја својом техником од својих сународника на овој изложби. Он се, као и Словенци, интересује за атмосферски живот у природи и свеколику пажњу усредсређује на боје. Његове слике изгледа као да се купују у пљуску од најшаренијих конфета. Кад је реч о Хрватима, онда се никако не би смело ћутке прећи преко радова Т. Кризмана. Његови радирунзи заслужују да се нарочито истакну. Они долазе у ред оних радова ове врсте, код којих су најпростијим средствима постигнути најјачи ефекти. Свака цртица има ту свој значај, свака бела флека срачуњена је на то, да у односу према црним линијама сугерпра не само форму, већ и покрет. Многобројни комади из природе и из свакодневнога живота, који су предмет ових радирунга, о томе су најјасније сведочанство. Не би се могло веровати, да се линијама често пута само једва један сантиметар дугачким, једноме лицу може позајмити онолико емоције и покрета, клко то показује радирунг бр. 518. Бугари се налазе још на раскрсници. Најуочљивију фигуру чини међу њима Вјешин. Његова слика П р е д Крчмом (бр. 175) припада целој једној серији слика, рађених у истоме духу и са истим успехом. Све је ту запажено и савесно забележено. Дрвета обучена у снежне кристале; кровози кућа, који се повијају иод теретом снега ; иње, које се хвата око људи и Дело. књ. 63. 29