Delo

398 Д Е Л О божна радња смернога човека). У Бхагавадгити1 (18. песма, 39. и 60. удвојени стих) вели Кршна Арџуни: „Мислиш ли пак у свом самоумљу: „Ја нећу да се борим!“, то је твоја одлука узалудна — природа he на то гонити. Спутан својом властитом дужношћу, како она истиче из твога рода, ти ћеш, што будаласто ниси хтео, учинити ипак и против своје воље“. Основна је мисао Кршнина овде фрапантно слична с основним мислима игумана Стефана, и после ових речи Кршниних настаје борба као и после оних игумана Стефана. И у једном је и у другом случају истакнута трагичност у положајима вођа и у читавом догађају појачана племенским (или личним) сродством противника. Оно, што је блиско, оно, што је најближе, постаје највећи непријатељ, и борба је, као и у општој природној борби за опстанак, тим љућа, што су борци сроднији, — „страшна борба с’ својим“. Што се нама с нашега човечанског и моралног стајалишта чини ужасним и сасвим против природе, с другога је неминовно и сасвим природно. Уједињавање обеју струја у Горском Вијенцу (и у владици Раду! Пустињак цетињски колико било да се осећао усамљен у свом народу, он је, на крају крајева ипак једно с њим) није изведено само игуманом Стефаном него је, као што је напред напоменуто, припремљено и догађајима, који су постепено и поуздано доводили дотле. Било је потребно и једно и друго. Ово, да заједничка радња буде мотивована сама собом, оно, да владика Данило буде мотивован сам собом. Кад првосвештеник мора да оправдава убијства, велики патриота истрагу својих сународника, он то може учинити само тако, ако се доведе до сазнања и чуства, да се потчињава једном вишем закону, који све обухвата у природи, и једном још вишем и највишем, који све обухвата у васионом свету: све су наше борбе само саставни део једне велике, опште борбе, која влада читавом природом, а све се ове несугласности, све „мјешавине" и „луде премјене" губе у једном великом и општем поретку (складу), који влада васијоним светом. „Обрана је с животом скопчана! Све природа снабд’јева оружјем Против неке необузне силе, Против нужде, против недовољства. 1 Види шесту књигу Махабхарате.