Delo

306 Д Е Л О постане званичном школом, излази из целог њеног рада од постанка до данас. Тај би рад био интензивнији да су све снаге удружене. Српска Музичка Школа треба да постане једина и званична државна школа за музику. Но зато у њој морају бити сви наши музичари ок>пљени, да заједницом и озбиљним, систематским радом крче пута својој уметности. Нека ми нико не пребацује што јавно заступам интересе Српске Музичке Школе. Заступам их зато, што је живот ове школе својим петнајестогодишњим радом показао већ један правац којим се греде: дао је музикалнију публику, која је приликом доласка загребачке опере пунила позоришну зграду; из ње су већ неколико наших музичара (Ст. Христић, М. Милојевић, г-ђа Мило евићка, Ј. Мокрањац) отишли на стране музичке школе ради даљих студија. Школи, као што је Српска Музичка Школа, која је показала да у себи има животне моћи и смисла за један систематскији рад, треба то признати и пожелети да га она продужи удруженим снагама оних који су је основали и оних који су из ње отишли на стране музичке Академије а сад се, као свршени музичари, налазе у Београду. Време је да се појединачни интереси одбаце и да се сви скупа нађу под једним кровом. Не може нико одузети некоме природну способност за стварањем. Онда, зашто антагонизам? Амбициозан мора у неколико свако бити, — но не треба за амбицијом ићи преко својих природних способности. На овај се начин кочи добро започети развитак музике у нас. ЈБуди су ту, но међу њима нема јединства у раду. А музичара имамо толико, да се може одмах створити од Српске Музичке Школе један мали Конзерваториум, или како год хоћете назовите га, са довољним бројем наставника. Недостајало би више наставника за дувајуће инструменте и још неке уз то, но они би се лако набавили са стране, наравно чим школа пређе у државне руке, а већ се тим самим подразумева да сви музичари, колико их је у Србији, морају бити у истој и задахнути идејом стварања музичке уметности, да раде заједнички на овом културном делу. Време је дакле да се лични интереси одбаце и да се заједнички приступи стварању једне државне Музичке Школе, будуће наше музичке Академије. Чим би се извршила концентрација снага, музички би живот узео сасвим други ток. Српска Музичка Школа би морала тада бити у тесној вези са оперским делом Народног Позоришта.