Delo

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД 307 Наставници школе били би онда и чланови симфонијског оркестра и извођење појединих музичких дела изгледало би сасвим другојаче. Да говорим сад специјално о опери. Жели се стварати ■опера, односно оперски део Народног Позоришта. Интересантно је видети на који се начин то ради. Пре свега, опера је дошла после једног историјског развоја музике. А начин на који се данас музичка дела ове врсте изводе, захтева много више смисла за интерпретацију, него икад до сада. Данашњи Vortrag захтева највећу солидност у интерпретацији. Данас сами композитори најмању ситницу означавају иајпедантније у оркестру и опште, бојећи се да се неко место не замени којим другим инструментом, те би на тај начин и смисао дела изгубио свој карактер. То значи, да данас извођење једног дела захтева много више озбиљне студије него раније, а већ се претпоставља да су оркестар и певачке снаге способне да то изведу. Оркестар и певачи су у овом случају оне чињенице које спроводе мисао једног музичара. А како ми стојимо у том погледу? Оркестар, који, како ми изгледа, нема још ни све инструменте потребне модерном оркестру, и у коме, сем неколико стручних музичара, свирају више мање дилетанти, не може да испуни најглавнији захтев који је потребан за оперу, јер је оркестар у већини случајева .носилац музичких идеја. Како стоји са певачима? Старе снаге, које се већ налазе под сенком заходног сунца, и које су можда добре за Коштану и друге комаде оријенталског карактера, не могу ни у ком случају сачињавати језгро једног сасвим новог правца. „Коштана" не може сигурно да буде добра „Тоска“, и за чудо је како се то и десило. Ако се жели нешто ново, онда се не сме крпити са •старим. Кад се новац већ даје, треба пазити на шта се даје. Ако се жели стварати опера, онда треба стварати персонал за исту. А персонал се најбоље ствара стварањем подмлатка, у овом случају само певача. Јевтиније, нема сумње, а и боље је, кад се већ приступа једном одабирању, једне године изабрати и послати 4, друге године још 4 мушких и женских питомаца ради студија на стране музичке школе, те на тај начин за три односно четири године добијамо снаге, које могу понети идеју којој се тежи. Но у том случају избор се не сме вршити 20*