Dositej Obradović u Hopovu
8 Доситеј Обрадовић у Хопову
ћиафотае Фосттептафае, ја ћу понајвише пустити да извори говоре, више пута баш евојим језиком. Тим ће, надам се, најпластичније искочити на видик уз роци који су тако моћно утицали на преображај Доситејев. Показаће се и овде, како сила прилика, утисци ствари, појава и живота образују човека, модификују и регулишу његов унутрашњи свет, ма тај свет како чврсто био еклопљен.
Алп ће се читаоцу може бити учинити, да овде има више него што сам обећао. Моје приказивање, наиме, не почиње с Доситејевим доласком У Хопово, него на четири године раније. Дужност ми је да ово објасним и оправдам. -
Доситеј је дошао у Хопово у врло значајно доба- у историја Фрушкогорских манастира, у доба реформаторског рада митрополита Павла Ненадовића.
После генералне визитације Фрушкогореких манастира. која је била у лето 1158 године, митрополит је силом
нагонио калуђере на општежитије (киповију), које су они били развргнули. Калуђери су се опирали реоор“
мама. Настала је борба која баца много светлости па
стање наших манастира и монаштва непосредно пред долазак Доситејев у Хопово. У борби је учествовала већина оних људи које је Доситеј затекао у мана“ стиру п с којима је заједно живео. Мислио сам, стога, да је било потребно да прикажем п генералну визитацију и борбу калуђера Фрушкогореких за осопштину.
У поводу ове борбе искочио је у Хопову на површину Теодор Милутиновић, Доситејев добротвор и поочим. После Доситеја, ово пас лице у Хонпову највише интересује, те, како се пашло нешто историског градива, мислио сам, да је веома потребно да га ошипирније прикажем, и као карактеристичан тип ондашњих. калуђера, и као човека који је имао утицаја на развитак Доситејев, по признању овога самога.
Док је текла борба за осопштину, узбуђивала је Фрушкогорце још једна невоља: парница са околним