Dositej Obradović u Hopovu

20 Доситеј Обрадовић у Хопову

полит мора да подсети монахе па речи Дионисија Ареопагита: „Никто вљ монастнрф да рсчетђ мое и твое, сје 60 слово мое и твое проклато ест“, јер су имали сваки своје винограде, скитове!) и випске подруме, као и други, приватни људи. Није се братство заједно хранило у траџпези, него је свако јео у својој ћелији. За економију пољску имао је калуђер своје коње,-кола, седла, а ради свега овога и слугу. Митрополит је у правилима заповедио, да се све имање, и покретно и непокретно, преда „у облцество“ и да нико, осим болесника, не сме јести у Ђелији нити онамо вино односити. (амо ако дође каказ особит' гост или добротвор манастира, онда се може, ако настојатељ одобри, таким гостима за љубав, јести у ћелији. Одело п остале потребе набавиће се из општине. =

(ва монашка правила нису уопће имала онолики успех с коликом их је озбиљношћу одлични поглавар. наше цркве издао. Нарочито нису имале успеха наредбе о општежитију. Настала су бурна времена у скоро организованој цркви. Митрополит је запливао у жестоку борбу са епископима. И његов наследник, патријарх Арсеније ТУ, имао је пуне руке посла при одбрани народних привилегија. За све то време није се могла обратити пажња унутрашњим питањима и потребама. Калуђери су били остављени сами себи. Ови су, дакле, угађали својим људским слабостима и даље. Тако је остало и за Исаије Антоновића, који је, у осталом, после избора за митрополита пабрзо и умро.

1) сулриб или ожтс је на Св. Гори монашка насеобина у пољу, у којој влада већа слобода него у манастиру |Меуег о. е. 89). У правилима Вићентијевим се зацело мисли под. екитом пољско имање с кућицом и подрумом. Да је у Хопову било скитова, види се по једном запису на триоду „Фарисеовцу“ у хоповској књижници, који каже, да је триод писао ч Хопову 1688 тод. грешни старац Кирил „вљ екуте обшаго духовника Власта еромонаха“ (в. Љ. Стојановић, Записи. бр. 1821).

ф

НЕ : | | | | #