Dositej Obradović u Hopovu
Глава [ Генер. визитација Фрушкогор. ман. 1059. — 2:
Манастирска реформа је дошла на дневни ред за Павла Ненадовића, али онда веома озбиљно. Овај енергични поглавица Карловачке Митрополије велику
је пажњу обратио, међу осталим, и манастирима. Иза-
бран је за митрополита 14 јула 1049 године, а већ. 98 августа издаје своју „Вољу и указ.“ >) Митрополит
би желео, вели се ту, „лицем согледати“ манастире,
да види како цркве „благолбпствулотљ“, како братија оживе и како економију воде; али, како му то „великоважни“ послови не допуштају, и док не буде имао времена да манастире прегледи, издаје ову наредбу у осам чланака.
„Воља и указ“ написана је у врло оштру тону,
у тону који карактерише овога чврстога али и обаз-
ривога човека. Пре свега констатује у првом чланку, да „ово ради премфни временђ, овоже отљ небрежеван и разпустнаго нрава“ правила митрополита Вићентија „вљ конечное забвенје погребошасн“, и да су
о
живот и служба калуђерска пуни самовољства и не-
поретка. Наређује „крбико и неослабно“ игуманима,
да та правила истраже, да их сваке суботе на брат-
ском сабору пред свима прочитају и да код свакога чланка (или тачке) испитају, да ли се испуњава. (Ра-
зуме се, да се онај ко би се о њих огрешио вије
могао добру надати, јер митрополит Павао није знао
за шалу). У осталим чланцима исправља некоје грешке
или забрањује неке зле употребе, допуњујући тако
правила Вићентијева.
Али из даљине није ни преко овако строгих пра-
вила могао митрополит да утиче на калуђере, као
што ћемо после видети. Опшштежитије дајбуди није успостављено све док митрополит сам није заишао по манастирима, својим очима се уверио о свему, те најзад поставио калуђерима ултиматум. Па и онда
2) Хоп. Циркуларни Протокол бр. 1; у хоповском при-
мерку монашких правила стоји на другом месту, као допуна Вићентијевим правилима.
зе аб аице ве 2 1
с нивои ин на нии