Dositej Obradović u Hopovu

сати =

о2 о

98 Доситеј Обрадовић у Хопову

Главни књижевници у одбрани православља беху у првој половини ХУШ века Мелетиј Смотрицки, архиепископ полоцки (7 1633), писац и у нас добро познате словенске граматике, и Захарија Копистенски, епископ владимирски и брестеки. У другој половини ХУП века особито се истичу Јоан Гољатовски, ректор кијевске академије, п Лазар Барапович, архпепископ черниговски.

Гољатовски (+ 1688) је бпо чувен као говорник и одличан полемик; у полемици с римокатолицима, јеврејима и муслиманима показао је своју велику ученост. На опћу жељу издао је збирку беседа под насловом лошу равумфта. Уз друго издање ове чувене кљиге додао је автор теорију црквеног беседништва; ово је прва омилитика у Руса и послужила је. после као узор многим схоластичким реторикама. Као што су западни и јужни Руси п ипаче црпли своју науку из западних извора, тако је п ова теорија беседништва израђена по латинским омилитикама. Љарановим беше прво такођор ректор кпјевске колегије (+ 1693). Он се истакао у полемици с језујпитима, и као беседник. Издао је два зборшпка беседа с насловима карактеристичним за опо доба. Меч» дутовнит има 55 беседа: Баранович у предговору овако тумачи наслов: „Вљ си, полнна брани, времена всего полезнђе мечђ... Самђ Христосљ, имфи вђ устахљ свопхђ мечљ, управллетђ церково“. Други зборник, Труба словесе тротовђдимл, има 155 беседа. ИМ овај наслов има полемичан значај, као што се тумачи у предговору: „Чтобњ: обшњг восточном вотооцећ церкви усерднђе служили еп мечемђ духовнемљ (алузија па прву збирку), издалђ п трубнвш гласђ на праздники“: као што се у борби жестина војника распаљује гласом трубе, тако и он труби трубом у нарочите празнике, да би распалио жар у духовној борби.

У ноловини ХУП века су почели Руси из Кијева долазити у Москву. Ортодокени Московљани су криво погледали на ове „Литовце“, који су, по њи-