Dositej Obradović u Hopovu

а

о 4 сл

Глава ХИ Образовање Доситејево у Хопову

Све ове особине Златоустове, и пеихичне и моралне, биле су Доситеју сродне и миле, природно је сасвим да је његова дела толико ценио.

Сасвим другој беседничкој школи припадаху два руска беседника које је Доситеј познао у Хопову: Гољатовски и Полоцки, То су схоластички беседници који стоје под утицајем латинског, особито језујитског школског беседништва.

Гољатовски је у својој књизи Елоче разулфтино) дао теорију схоластичког беседништва, а теорију је илустровао својим примерима. У предговору се тумачи наслов књиге овако: „Клочем назвалем тупо книгу дли того... поневажљ свицеником до казани двери отммкаетђ, ешце и дла того.... бо если свиценники будутђ ону читати и ведлуг оноп будутсн справовати, могутђ тимљ клочем и собћ и модемљ иншимљ двери до нега одомкнути“. Теорија беседништва црквеног је изведена у одељку књиге који има натпис „Наука короткан албо способђ зложени казани“. Ту се дају веома опширна упутства, како треба састављати проповеди: како треба одабрати тему, како је треба развијати с помоћу реторичких правила, како треба, осим црквених отаца, читати и „гисторји и кроники“ о разним догађајима, читати књиге о зверињу, рибама, птицама, дрветима, камењу итд. даби њихове особине могао применити предмету о којем се говори у проповеди. Ко пази на ова правила, сасвим му је лако састављати проповеди, и сами учитељи су говорили да се овим начином може за проповедање емислити велико градиво: то је било просто механичко извођење реторичке задаће, за коју се пе тражаше пи озбиљне мисли ни узбуђење чуства.23) Извештаченост беседа израђених по овом рецепту повећавала је употреба алегорија, символичких

22) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. Ш на крају ове главе. 22) Пининљ, Исторћа рус. лит. П, 822.

жена

ме